En plena segona onada de la pandèmia, els instituts fan mans i mànigues per organitzar-se, amb grups confinats que canvien diàriament i professors de baixa que triguen a ser substituïts. En el cas dels centres de màxima complexitat, amb alumnat vulnerable, el repte és doble. A la bretxa digital s’hi sumen realitats complexes dels alumnes que dificulten l’aprenentatge a distància.
En el cas de l’Institut Trinitat Nova, a Nou Barris, lamenten que després del primer confinament molts recursos no hagin arribat, com els 300.000 ordinadors promesos pel departament a l’estiu.
Asseguren que s’està afrontant la segona onada amb mancances de recursos, baixes sense substituir i un professorat tensionat.
50 % de l’alumnat sense connectivitat
A l’Institut Escola Trinitat Nova aposten per l’educació presencial i només fan classes en línia quan tenen grups confinats. Més de la meitat dels estudiants té problemes de connectivitat o no tenen a casa dispositiu des d’on seguir les classes si els confinen.
Aquí, la bretxa digital és una realitat diària. Com assenyala Ariadna Gàlvez, tutora de 3r d’ESO, són molts els joves que a casa no tenen internet, o la tenen compartida entre els veïns i han de mirar les tasques escolars amb el mòbil i fer-les en paper.
Durant el confinament, el Consorci d’Educació va cedir una dotzena de tauletes que donen en préstec quan un grup se n’ha d’anar a casa aïllat. El centre també va adquirir uns ordinadors per poder treballar a classe i que els alumnes es poden endur a casa.
Absentisme amb l’educació en línia
El problema, però, com assenyala Gàlvez, és que quan han de seguir les classes des de casa, molts alumnes es queden sols, amb els pares a la feina. Llavors perden la rutina i els horaris de treball, van a dormir tard i no es connecten a les classes en línia.
Com assenyala el professor de matemàtiques Isaac Hidalgo, amb les classes en línia hi ha menys assistència. Tot i ser un centre on l’absentisme no és destacat, han constatat que part dels alumnes desapareixen quan les classes són a distància.
Un toc d’alerta que ja va fer l’aFFaC que va advertir que l’educació a distància pot incrementar el fracàs escolar, sobretot en els alumnes vulnerables.
Professors tensionats
El director del centre, Joan Artigal, destaca la sobrecàrrega dels docents i lamenta que el professorat ha d’estar “bolcat en la gestió de les mesures anticovid i no en les pedagògiques.” Assegura que després del primer confinament, el sistema no s’ha preparat prou per la manca de planificació.
Artigal detalla que la gestió diària del centre és complexa i explica que ara tenen set professors de baixa per protocols covid i que no se’ls ha substituït. Per tot plegat considera inaceptable que en aquesta segona onada sigui quan tenen “menys recursos o que aquests encara no hagin arribat.”