A les portes d’un possible nou confinament, el principal sindicat educatiu, USTEC-STEs alerta de les mancances i falta de recursos dels docents per abordar un eventual tancament de centres educatius i una docència a distància. Després de fer un sondeig a més de 9.000 docents, el sindicat alerta que a la majoria de centres educatius hi manquen equipaments informàtics i formació digital del professorat, i adverteixen també que l’escola telemàtica agreuja les desigualtats i la segregació escolar. L’enquesta mostra que molts dels professors, un 72 %, estan a favor de l’ensenyament presencial.

Per tot plegat, l’USTEC demana al Departament d’Educació un nou format d’ensenyament telemàtic o una regulació de la docència a distància per afrontar l’educació en línia.

Escola a distància i desigualtat

L’enquesta, feta al juny, recull que fins a un 24 % dels alumnes van tenir problemes per seguir les classes a distància. Unes xifres que, per a la USTEC, evidencien la bretxa digital, i que, durant el confinament van suposar “la desaparició” de diversos alumnes per als quals no existia la possibilitat de connexió. L’informe recull també que un de cada quatre docents assegura que no té els dispositius de connexió necessaris per fer la feina des de casa.

Sobrecàrrega laboral i hores extra

El sondeig evidencia també com la meitat del professorat admet haver tingut dificultats per adaptar el currículum al treball telemàtic, i lamenten que “no han disposat dels recursos pedagògics necessaris” i que no s’han sentit segurs. En aquest sentit, nou de cada deu professors asseguren que durant el confinament van elaborar ells mateixos els continguts digitals, fet que els va suposar una sobrecàrrega laboral que es va traduir en jornades de fins a 50 hores setmanals de mitjana atenent famílies i alumnes fora del seu horari estricte.

nena fent deures amb ordinador confinament

Malestar envers al Departament d’Educació

Per tot plegat, els docents enquestats es mostren molt crítics amb l’actuació del Departament d’Educació. Un 83 % considera que no se’ls escolta ni se’ls té en compte en la presa de decisions. En aquest sentit, un 81 % es mostra contrari al pla de reobertura dels centres educatius, que valora de manera molt negativa.

Pel sindicat, el Departament d’Educació “va desaparèixer d’escena” durant el confinament, delegant la presa de decisions als centres i donant indicacions “vagues i imprecises”. Segons han explicat, els centres van haver d’anar “organitzant improvisadament” un sistema d’educació telemàtica alternatiu per compensar el tancament d’escoles. Segons USTEC, al març es va constatar que el departament no tenia cap pla de contingència ni referències sobre què fer i què no en cas de confinament.

Sense vagues a la vista

Han estat unes conclusions exposades en una roda de premsa en què USTEC s’ha refermat en el fet que amb les actuals mesures creuen que les escoles no són segures. Malgrat això, els representants sindicals no han demanat el tancament preventiu dels centres, tot i que calculen que amb l’actual ritme de contagis per Nadal “un 80 % dels grups estaran tancats.”

Des d’USTEC han anunciat noves mobilitzacions per reclamar una actuació urgent del Departament d’Educació, a qui acusen de deixadesa de funcions, però de moment descarten la convocatòria d’una vaga educativa. Una compareixença en què s’ha evidenciat el relleu del portaveu Ramon Font, que ahir va dimitir al capdavant de l’organització per desavinences.