Cada vegada més espais s’adapten a les necessitats de les persones amb trastorn de l’espectre autista (TEA) o hipersensibilitat sensorials. Des de fa anys, la Federació Catalana d’Autisme treballa amb alguns establiments comercials que han adoptat pictogrames i ajudes visuals en els seus locals. En grans superfícies d’alimentació, el Grup Carrefour o Bonpreu-Esclat han estat els primers a adoptar un protocol especial en determinades franges horàries.
La mesura principal és abaixar la intensitat lumínica i sonora dels establiments per fer que l’estada sigui més amable per a les persones d’aquest col·lectiu. En el cas del Carrefour del centre comercial Westfield Glòries, l’horari adaptat a les persones amb aquests trastorns és de 15 a 16 h tots els dissabtes.
Per la seva banda, des del 8 de gener, la cadena de supermercats Bonpreu-Esclat incorpora cada dissabte les Hores tranquil·les. Entre les 15 i les 17 h, no se sent soroll en cap dels seus establiments. Per fer-ho possible, desconnecten el fil musical i la megafonia, eviten l’ús de la màquina de neteja, l’obertura del magatzem i es redueix l’ús dels transpalets. En el cas dels establiments que disposen de pantalles digitals, les desconnecten.
Un entorn més amable
Un equip de betevé ha pogut acompanyar durant aquesta franja horària alguns usuaris afectats en un dels establiments de Bonpreu. L’Ariadna pateix un trastorn d’ansietat i reconeix que aquest ambient li aporta “més tranquil·litat”. Considera que aquestes mesures poden contribuir a evitar que les persones amb TEA o hipersensibles sensorialment “no tinguin una crisi d’ansietat”.
La Núria Parés és mare d’un nen amb especial sensibilitat cap als sons. “Normalment, anem molt per feina i hem d’anar ràpids”, explica. Assegura que les persones amb autisme poden arribar a entrar en crisi: “Això fa que puguem estar més tranquils”, declara.
Primer pas cap als entorns inclusius
La Federació Catalana d’Autisme fa una valoració positiva d’aquest paquet mesures, en el qual han treballat conjuntament amb la cadena de supermercats. Els responsables de Bonpreu-Esclat van traslladar les intencions a la Federació, que inclou una trentena d’entitats, i espera seguir treballant per aplicar més propostes en un futur.
Creiem que és un primer pas cap als entorns inclusius reals en l’experiència, per exemple, de la compra
“Aquesta iniciativa surt d’escoltar el nostre entorn i parlar amb diferents entitats. També perquè tenim familiars de persones afectades dins dels equips. Escoltant i veient quines eren les necessitats, va sorgir aquesta iniciativa”, relata Susanna Juan, responsable Responsabilitat Social Corporativa de Bonpreu.