Els alumnes de segon d’ESO de l’Escola Mare Alfonsa Cavin (Ciutat Meridiana) han descobert una nova vocació meteorològica gràcies al Programa educatiu de fabricació digital, que els ha permès construir una observatori meteorològic al pati i fer seguiment dels canvis meteorològics. Han construït un espai de fusta que han pogut pensar i fabricar gràcies a l’Ateneu de Fabricació de Ciutat Meridiana, on els han assessorat en tot el procés. Un projecte de llarga durada, més de quatre anys, que els ha permès escollir un tema i treballar-lo competencialment des de diferents assignatures introduint-hi la fabricació digital en el disseny i la fabricació.
Projectes que abasten diferents matèries
Amb les dades recollides, els estudiants han fet un registre i han elaborat gràfiques meteorològiques, un treball que ha servit per treballar el càlcul, coneixements de medi i plàstica i també el treball cooperatiu. Els alumnes no poden estar més satisfets. “Així les matemàtiques són molt més divertides i entenem perquè serveixen a la vida real. Hem après moltes coses que no oblidarem”, explica una de les alumnes del projecte. Han treballat els canvis de temps a través de ‘Les quatre estacions’, de Vivaldi, una via que també ha servit per redescobrir nous àmbits. “A mi la música clàssica no m’agradava gens i ara m’ha encantat”, explica el Joel Sanz.
Al mateix centre, un grup d’alumnes més grans, de 4t d’ESO ha elaborat un plafó amb les faltes d’ortografia més habituals que cometen en català i castellà. Un projecte pensat pels mateixos alumnes, que van detectar les errades més comunes i van pensar que tenir a classe un panell els ajudaria a memoritzar-les i escriure més acuradament. Des del centre els van acompanyar per treballar amb l‘Ateneu per pensar com configurar i dissenyar el panell que ara llueix al bell mig de la classse. “Ara ja no fem tantes faltes i ens sentim orgullosos del que hem fet, explica la Laia Pla”.
Introduir la tecnologia amb objectius pedagògics
Aquests són alguns dels projectes elaborats gràcies al Programa educatiu de fabricació digital per aproximar aquesta tecnologia (que inclou la impressió digital, làser i en 3d) a les aules. L’assessorament està a càrrec dels ateneus de fabricació que faciliten eines i recursos perquè incorporin la fabricació digital amb perspectiva pedagògica. “Es tracta de fer un abordatge de 360 graus en què treballin per competències i vegin l’aplicació pràctica del que aprenen”, explica la Tinent d’Alcaldia d’Agenda 2030 i transició digital, Laia Bonet que també destaca a betevé que els ateneus es converteixen en eines per a la innovació i la transformació en l’àmbit educatiu.
Descobrir vocacions científiques
La satisfacció entre els alumnes és evident. “Ens ha encantat anar a l’Ateneu i poder fabricar les nostres creacions”, expliquen alguns alumnes que s’han acostat així a la tecnologia i la ciència “d’una forma molt més lúdica. “Hem après molt més amb aquestes sessions pràctiques que a classe”, destaquen alguns alumnes.
Aquest programa, aturat temporalment per la pandèmia, es reprèn aquest curs amb protagonisme destacat de la Xarxa d’Ateneus de Fabricació formada per cinc ateneus que funcionen a ple rendiment (les Corts, la Fàbrica del Sol, Gràcia, Parc Tecnològic i Ciutat Meridiana). Ben aviat s’hi sumarà l’Ateneu de Ca l’Alier, al 22@. Un projecte que té com objectiu la divulgació, formació i creació vinculades a les tecnologies de fabricació digital, i està sempre al servei de la ciutadania, la comunitat educativa i el món empresarial, associatiu i comunitari.