El sociosanitari Isabel Roig, gestionat per la corporació sanitària Blauclínic, ha estat en el punt de mira de la coordinadora d’entitats SAP Muntanya i de la comissió de salut de Sant Andreu des que es va inaugurar el 2014. Aquests col·lectius han recollit durant anys les queixes de molts usuaris que han passat per l’equipament sanitari. La majoria de les queixes tenen a veure amb la mala qualitat assistencial.
Entre altres coses, denuncien falta de professionals per atendre serveis bàsics com la higiene diària dels pacients o oferir un bon servei de fisioteràpia. De fet, sospiten que Blauclínic incompleix les ràtios de professionals i demanen més transparència en la gestió.
Hi ha molts pacients que quan saben que els traslladaran al sociosanitari Isabel Roig per continuar amb la seva recuperació, diuen que no volen venir
Un mes amb la medicació equivocada
D’altra banda, la coordinadora d’entitats SAP Muntanya i la comissió de salut de Sant Andreu denuncien que hi ha hagut els darrers mesos, com a mínim, un cas de mala praxis professional que ha fet saltar totes les alarmes. “Van estar donant una pauta de medicació equivocada a un pacient durant més d’un mes. Ho van descobrir quan el van traslladar al Vall d’Hebron”, afirma Trini Cuesta, portaveu del SAP Muntanya.
Josep Ortega, director d’atenció intermèdia dels centres Blauclínic, reconeix que el febrer del 2020 va arribar un pacient derivat d’un altre centre hospitalari amb una pauta de medicament incorrecta i que l’error no el van detectar immediatament perquè l’estat clínic del pacient s’adequava a la medicació prescrita.
Quan vam detectar l’error vam canviar la medicació immediatament i vam avisar la família. Ens vam disculpar i per sort el pacient no va tenir cap efecte secundari
Poques queixes i molts agraïments
Blauclínic afirma que el centre Isabel Roig atén uns 3.000 pacients a l’any i només reben una vintena de queixes de mitjana. Recalquen, a més, que el 2019 van rebre més de 200 agraïments de pacients i familiars per a l’atenció rebuda. A més, afirmen que disposen de tot el personal necessari per donar resposta a la cartera de serveis que la corporació sanitària té contractada amb el CatSalut. Això inclou especialistes en geriatria, rehabilitació, fisioterapeutes, infermeres geriàtriques i logopedes, etc.
Un centre amb pacients de llarga estada
El sociosanitari Isabel Roig disposa de 245 llits. Atén sobretot persones grans derivades d’altres centres hospitalaris i que es troben en procés de recuperació o són pacients de llarga estada. També a pacients, subaguts, pal·liatius i persones de totes les edats amb malalties neurodegeneratives que necessiten servei de fisioteràpia.
La coordinadora d’entitats SAP Muntanya i la comissió de salut de Sant Andreu afirmen que en molts casos aquests pacients han viscut un retrocés en la seva recuperació i que han arribat a demanar l’alta voluntària perquè, en lloc de millorar, havien empitjorat. El director d’atenció intermèdia dels centres Blauclínic, Josep Ortega, contradiu aquesta afirmació: “La rehabilitació es fonamental per poder valorar correctament el servei que es dona. A Isabel Roig més d’un 80 % dels pacients surten amb millores funcionals, només un 1 % empitjora i la resta surten igual”.
Reclamen més transparència
Tant la comissió de salut de Sant Andreu com la coordinadora d’entitats SAP Muntanya fa temps que demanen al Servei Català de la Salut dades que demostrin que Blauclínic compleix amb les ràtios de professionals establertes però ni la Generalitat ni la corporació sanitària privada els ha facilitat mai les xifres.
Aquests col·lectius demanen al Departament de Salut que no es desentengui del que passa als centres que tenen el servei externalitzat com és el cas de l’Isabel Roig. Les entitats que defensen els pacients reclamen a la Generalitat que faci auditories més freqüents que serveixin per controlar un equipament, que recorden, és públic.
De la seva banda, els professionals de Blauclínic amb els quals ha tingut accés betevé, demanen confiança als usuaris i familiars. Asseguren que són professionals compromesos i la seva màxima prioritat és la salut i el benestar dels pacients.