Encara és aviat per saber de quina manera la pandèmia de la covid-19 està canviant la manera en què ens relacionem. Ni quines repercussions i efectes tindran aquests canvis. Però el cert és que en determinats aspectes, la tecnologia possibilita un tracte personalitzat i fins i tot proper per a l’usuari. Felip Miralles és el director de la unitat eHealth d’Eurecat, el centre tecnològic de Catalunya. Aquí desenvolupen aplicacions que aporten solucions a mida per a cada necessitat mèdica. “El que veiem en totes aquestes aplicacions és que sempre milloren l’experiència del pacient. Té una atenció més personalitzada, sempre li reporta una satisfacció personal”, explica.
Ekenku, una tecnologia que evita contagis i desplaçaments
Ekenku és una de les aplicacions que han desenvolupat a la unitat eHealth d’Eurecat. L’avantatge d’aquest producte tecnològic és que permet al metge visitar el malalt a distància, evitant el risc de contagi i els desplaçaments. És clar que aquesta tecnologia només és vàlida per a un tipus determinat de visita mèdica però és molt efectiva, sobretot en malalts crònics i ara, amb malalts de la covid-19.
Felip Miralles exposa que Ekenku “evita les visites rutinàries i permet recollir dades d’una manera contínua”. I afegeix que “empodera el pacient i el cuidador” perquè ja no esdevenen subjectes passius, sinó que són part activa en la gestió de la malaltia en el mateix moment que tenen la responsabilitat d’utilitzar l’aplicació per a la captació d’informació crítica per al metge.
Una aplicació usable i accessible
Ekenku és fàcil d’utilitzar. Segons els seus creadors és “extremadament” intuïtiva. Amb només un clic el pacient pot connectar, via Bluetooth, la tauleta amb l’esfigmomanòmetre, que és l’aparell per mesurar la pressió arterial. Posteriorment les dades es transmeten a un servidor i d’aquest van a parar a l’ordinador del metge. L’aplicació també incorpora qüestionaris, i un canal de comunicació per videoconferència. Metge i pacient poden conversar i veure’s a través d’una pantalla, de manera que la tecnologia permet fer el seguiment del malalt en tot moment. També permet recopilar dades essencials com ara el pes, les pulsacions, els nivells de glucosa o la temperatura. Són dades clíniques importants que permeten el monitoratge remot de la persona.
El Parc Sanitari de Sant Joan de Déu de Sant Boi ha implementat el sistema a 23 pacients per fer-los el seguiment dins del programa de les llars amb suport de salut mental, gestionat per la mateixa institució. L’objectiu ha estat el de tenir un control més específic davant la possibilitat de símptomes greus de la covid-19, proporcionant una millora en l’atenció sanitària i social d’aquest col·lectiu de persones durant el confinament.
“La crisi de la covid-19 ho ha canviat tot. Ara són els mateixos pacients que accepten una videoconferència amb el metge com si fos una visita presencial i els metges s’han adonat que la tecnologia els permet ser més eficients, més eficaços i estar més a prop de les persones“, conclou el director de la unitat eHealth d’Eurecat, Felip Miralles.