Segons Ecologistes en Acció, els creuers utilitzen l’últim residu del petroli per navegar, però també per fer funcionar tots els equipaments de què disposen aquest tipus de vaixells. Es tracta d’un combustible que resulta del procés de refinament del petroli i que, segons ha explicat Maria Garcia en una entrevista a Barcelona FM, és un tipus de fuel que està prohibit a terra i és altament tòxic.
Els ecologistes apunten a dos districtes concrets. Segons ells, a Ciutat Vella i a Sants “estan respirant un aire altament contaminant amb quantitats de sofre que són 100 vegades més que el dièsel dels cotxes”. Per aquest motiu, l’entitat assistirà aquest dimarts a la tarda a la tercera Taula de Qualitat de l’Aire de Barcelona que organitza el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. En aquesta trobada el govern català presentarà els avenços realitzats en la matèria, una reunió en la qual assistiran també entitats, com la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. Ja han anunciat que tornaran a demanar una regulació similar a la que ja existeix als ports del nord d’Europa, ja que aquí actualment no n’hi ha cap.
Els nivells de contaminació i l’impacte a la ciutat també són estudiats per l’Ajuntament de Barcelona, tot i així, Ecologistes en Acció exposa que el mesurament dels fums emesos pels creuers no s’estaria realitzant correctament, ja que cal tenir en compte la columna de fum i els vents per saber quina zona de la ciutat està sent més afectada. Garcia apunta que, les estacions de mesurament del litoral no estan captant els nivells de sofre.
Paral·lelament a les demandes per reduir la contaminació a les ciutats d’aquests grans vaixells, Garcia ha demanat també que s’avanci en una política de les diferents administracions implicades que limiti el creixement del turisme, una petició que també s’ha realitzat aquest cap de setmana a la manifestació organitzada per Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible.