Esprint final als instituts per tancar el curs i aplicar tots els canvis per al setembre, quan s’estrenen els nous currículums de l’educació secundària en aplicació de la LOMLOE. En el cas del batxillerat, els centres treballen amb un “esborrany definitiu” que genera força interrogants al professorat. El principal és el contingut de les noves matèries optatives, que guanyen molt de pes a 1r i 2n. El coordinador de batxillerat de l’Institut Joncar de Barcelona, Miquel Carceller, explica que “de moltes assignatures, només en sabem el títol” i lamenta que no se n’hagi desenvolupat el contingut o com impartir-les.
Matèries amb contingut poc definit
Això està dificultant l’organització del curs que ve i la informació a l’alumnat. La Ginesta Palou, estudiant de 4t d’ESO que s’està a punt de matricular de les optatives de 1r, mira la llista i dubta. “Hi ha assignatures com conflictes socials, comunicació audiovisual o món clàssic que crec que m’interessen i m’hi matricularé, però sense saber ben bé què són”, explica. Una incertesa que corrobora Carceller, que assegura que el claustre està desconcertat i lamenta que no saben tampoc “com serà 2n de batxillerat ni com han de dissenyar les matèries”.
Al primer curs de batxillerat es preveuen 12 hores de matèries comunes i nou hores de matèries de modalitat, tres menys de les que hi ha actualment. A més, hi haurà nou hores més de matèries optatives, on hi haurà una anual i dues trimestrals.
Interrogants també sobre la futura selectivitat
Un nou batxillerat que permetrà aprendre de forma més transversal, amb assignatures connectades i menys continguts apresos de memòria. Amb un horitzó, el juny del 2024, quan es farà ja la nova selectivitat adaptada a aquest canvi metodològic i en què els alumnes hauran de demostrar les habilitats adquirides més que no pas continguts memoritzats.
Poc temps i falta d’informació per estrenar el currículum
Un canvi de paradigma que genera angoixa a molts centres. Aquest final de curs els claustres treuen fum. El professorat esgota els terminis per quadrar horaris i matèries i informar-ne bé els alumnes en aquesta etapa clau. El coordinador pedagògic de l’Institut Joncar, Joan Vallés, destaca que el batxillerat “ja és de per si un moment d’angoixa per als adolescents” i lamenta que amb el nou currículum es generin “més incògnites que certeses”. Lamenta a més, haver de planificar les assignatures quan encara no saben quins professors tindran el curs que ve.