L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha engegat una prova pilot per fer els viatges en autobús més segurs per a les dones. Per això, ha seleccionat dones de diverses edats que utilitzen els bus com a mitjà de transport de forma habitual i ha organitzat viatges en grup a quatre línies diferents. El projecte, anomenat El bus és nostre, té com a objectiu avaluar el servei des de la perspectiva de gènere tenint en compte qüestions com la seguretat, el confort i la confiança.

Una de les línies de bus analitzades ha estat la 86, que circula pels barris d’Horta i el Carmel. Hi han participat 12 dones, que s’han dividit en dos grups i han fet tot el trajecte de la línia, tot avaluant també l’accessibilitat, la senyalització i la ubicació d’algunes marquesines. Tècniques del Col·lectiu Punt 6, especialitzat en urbanisme feminista, han acompanyat les participants i han gravat les seves opinions i suggeriments fets al llarg del recorregut.

Majoria de dones als busos

Segons dades de l’AMB, més de dues terceres parts dels usuaris de bus a Barcelona són dones. Anna Álvarez, una de les participants de la prova pilot, explica: “Sempre he agafat més el bus perquè a casa m´han dit que és molt més segur que el metro, sobretot a la nit“.

Fabiola Solà, que viu a la part alta del Carmel, agafa cada dia el bus 86 amb el seu fill, que va amb cotxet. Una de les seves queixes és sobre la distribució dels seients i l’espai del vehicle ja que assegura que “quan pujo amb el cotxet i hi ha gent gran al passadís amb bastons o crosses o hi entra un altre cotxet el bus es col·lapsa”.

Bus 86 ple de gent

Eloísa Hernández també ha suggerit que s’instal·lin més pantalles informatives que indiquin el temps d’arribada dels busos, ja que segons diu “a les parades dels barris perifèrics no acostuma a haver-hi aquests indicatius”.

Dades per millorar el servei de bus

Les dades recollides en aquestes marxes exploratòries es tindran en compte per a futurs planejaments en la política de transports de l’empresa. Anabel Rubio, cap de Qualitat i Estudis del Servei de Planificació del Transport Públic de l’AMB, assegura que “incorporarem les aportacions de les dones com a eina de planificació. Tenim altres eines com bases de dades i controls que fem nosaltres però també és important la dimensió subjectiva que ens aporten elles”.

La iniciativa té el suport de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona i s’ha realitzat en tres línies de bus més de l’àrea metropolitana, la B23, l’L76 i l’L95.