Nombrosos vídeos de YouTube adreçats a infants i adolescents contenen publicitat encoberta, segons ha detectat un informe elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). El CAC ha agafat 15 dels canals d’aquesta plataforma adreçats a menors que tenen més subscripcions i visualitzacions, i que estan ubicats a Espanya, i n’ha analitzat els vídeos publicats durant 21 dies. El resultat és contundent: un 96 % conté algun tipus de publicitat.
En total, el CAC ha denunciat 59 vídeos de youtubers per publicitat encoberta dirigida a infants i adolescents. En aquests vídeos, que sumen prop de 43 milions de visualitzacions, s’hi anuncien fins a 189 productes o marques, principalment de joguines, marxandatge dels mateixos youtubers, moda, consoles i videojocs (la majoria dels quals, violents).
Els vídeos amb més visualitzacions són dels canals MikelTube, TeamNico, DivertiGuay, PINO, LeoTube, The Crazy Haacks, Las Aventuras de Dani y Evan o Las Ratitas.
En els vídeos els youtubers, molts d’ells també menors, expliquen les bondats d’un producte i, fins i tot, en alguns casos indiquen on es pot adquirir.
Denuncia del CAC a YouTube
El CAC alerta que els menors sovint no són conscients de la publicitat que contenen els canals i alerta que la protecció que tenen els infants i adolescents davant d’aquests vídeos és molt més baixa que quan visionen continguts en els mitjans tradicionals.
Per tot això, el CAC insta YouTube a informar clarament els usuaris quan un vídeo contingui publicitat, tal com preveu la nova Directiva europea de serveis de comunicació audiovisual. A més, han informat aquesta plataforma que considera insuficient la senyalització que ha trobat en 24 dels vídeos en què informen que contenen publicitat, perquè els missatges són poc entenedors per als nens i només apareixen un 1 % del temps total del vídeo.
D’altra banda, el CAC també ha posat en coneixement de l’Agència Catalana del Consum el resultats d’aquest informe.