L’increment del teletreball i del consum de dades com a conseqüència de la pandèmia ha fet créixer el volum de fraus i de delictes telemàtics. De fet, el 70 % de les estafes que investiguen actualment els Mossos d’Esquadra s’han produït a través del telèfon mòbil. Davant d’això, dos experts han explicat al programa ‘reset’, de betevé, alguns consells per reduir el risc de ser víctima d’aquests delictes telemàtics.

Aquestes són algunes de les mesures que han recomanat Miquel Soriano, catedràtic del Departament d’Enginyeria Telemàtica i investigador del Grup de Seguretat de la Informació de la UPC, i Lluís Batlló, advocat penalista i professor de l’Escola de Pràctica Jurídica de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Barcelona.

Eines contra el “phishing”

Una de les primeres recomanacions de Soriano és “instal·lar al navegador una barra d’eines antiphishing“, de manera que, si cliques a una pàgina fraudulenta, “t’avisa que ja ha estat denunciada” per altres usuaris. I és que cada cop és més habitual, segons els experts, aquesta tècnica d’estafa, que consisteix en la “suplantació d’identitat” d’una entitat que no és la que sembla.

Antivirus al mòbil

De la seva banda, Batlló ha subratllat la “importància” de disposar d’un bon programa antivirus. “En l’àmbit professional la gent ho fa, però en el domèstic no”, ha lamentat. I això, diu, pot fer que “els correus no desitjats no es quedin a la carpeta de la brossa, sinó a la principal”.

En aquest sentit, Miquel Soriano ha advertit que és important disposar d’un antivirus no tan sols a l’ordinador, sinó també al mòbil. Respecte a l’ús d’aquest dispositiu, també ha recomanat “descarregar aplicacions només des de l’Apple Store o del Play Store, però d’una pàgina web qualsevol” i, un cop descarregada l’app, “revisar quins permisos estem donant“.

La importància de la contrasenya

Un altre consell, per evident que pugui semblar, és el de “tenir una contrasenya difícil de poder localitzar“, segons Lluís Batlló, perquè “molta gent utilitza, per exemple, la data del seu aniversari”. Soriano, fins i tot, ha recomanat utilitzar un gestor de contrasenyes i tenir paraules de pas diferents per cada cas.

Núria Dias: “Me’n vaig adonar quan ja havia pagat”

La periodista de betevé, Núria Dias, ha explicat a ‘reset’ el seu cas concret. “Estic avesada a comprar roba per internet, vaig posar una coneguda marca al cercador i em va aparèixer una pàgina que no generava dubtes“, ha relatat. Després de fer dos o tres clics, “ja no estava al web oficial de l’empresa“. El problema, però, és que no se’n va adonar fins que ja havia fet el pagament.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a