Les autoritats sanitàries feia setmanes que avisaven que Espanya entraria aviat en una segona onada de coronavirus. Segons els experts, ara la població està més preparada que abans per un cert aprenentatge del que ha passat en els últims mesos. En una entrevista al programa ‘reset’, Glòria Rius, infermera de l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya i psicòloga i Carlos Lupresti, cap del servei de psiquiatria i psicologia de l’Hospital Quiron, reflexionen sobre com afrontar aquest moment.
Símptomes més freqüents
Els pacients quan arriben a la consulta no verbalitzen els símptomes, sinó que expressen de manera general les molèsties que tenen. Els més freqüents són: símptomes cardiorespiratoris com les palpitacions, pressions al pit o altres signes com nàusees o gastroenteritis. A més, moltes persones han denunciat que pateixen alteracions de la son, dificultats per dormir o també bruxisme, fet que ha desencadenat en fractures a les dents. Tots aquests factors es deuen a l’angoixa provocada per la incertesa que genera la pandèmia.
Eines que ja coneixem de la primera onada
Els psicòlegs destaquen que la capacitat de resistència ha millorat, després de la primera onada de coronavirus. La població s’ha adaptat i ha estat capaç de buscar altres eines per relacionar-se amb la resta. També ha millorat la capacitat d’aprenentatge ràpid com és el cas del teletreball, un sistema que moltes empreses han utilitzat i que han hagut d’adaptar segons les circumstàncies.
Pel que fa a la salut, els ciutadans hem adquirit competències autònomes i, sobretot, s’ha après a gestionar els símptomes sabent que estarem acompanyats d’un professional, però de forma diferent que abans de la pandèmia. La responsabilitat personal i la solidaritat també són recursos que han estat molt presents durant els últims mesos i que es repetiran durant la segona onada de la covid-19. Tot i això, calen més recursos a l’atenció primària perquè els ciutadans gaudeixin de més accessibilitat a l’hora de visitar el metge.
Consells per afrontar la segona onada
Cal mantenir la comunicació amb els familiars i amics, ja que és molt important compartir les inquietuds i sentir-se acompanyat. També és bàsic mantenir uns hàbits saludables perquè no empitjori l’estat de salut. D’altra banda, davant qualsevol dubte és important posar-se en contacte amb els professionals, ja sigui de manera presencial o telefònica, per resoldre qualsevol dubte o pregunta sobre la situació actual. Pel que fa al col·lectiu dels sanitaris, cal potenciar l’anomenat “efecte tribu”, és a dir, compartir les angoixes amb els companys del sector.
La pandèmia ha fet palès les grans deficiències en l’atenció primària i urgències dels centres de salut. Els metges fa temps que alerten que falten recursos a la Sanitat pública, com per exemple un increment de professionals o garantir més materials de protecció.