Més de 167.000 alumnes d’entre tres i 16 anys tornen aquest dilluns a classe Barcelona, una quantitat lleugerament inferior a la de l’any passat (1.463 menys). D’aquests, 10.523 comencen escola (I3) i 13.999 faran 1r d’ESO. Malgrat aquesta reducció d’alumnat, en aquest curs escolar 2024-25 s’augmenta un 2 % el professorat, amb 10.561 nous mestres i professors a la ciutat de Barcelona. Això permet reduir la interinitat del 27,6% al 6%, una data insòlita.

Cinc instituts escola més a Barcelona

El curs arrenca amb cinc instituts escola més a la ciutat, quatre a Nou Barris d’escoles que sumen l’ESO i un centre a Sant Andreu. Estrenes esperades com la de les noves instal·lacions de l’Institut Escola Arts, del nou l’Institut Escola Rec Comtal (la Trinitat Vella) i l’Escola Auditori, que, després de set cursos en mòduls, té edifici. Enguany ja hi ha 22 instituts escola a Barcelona. La ciutat amplia també el projecte d’Aules d’Acollida Accelerada (AAA) , que ja arriben a la desena i arriba també a l’alumnat de parla hispana.

nens aula escola hostafrancs

Collboni visita l’Institut Escola Arts

Amb motiu de l’inici del curs escolar, Jaume Collboni ha visitat justament l’Institut Escola Arts, a Hostafrancs, i ha vist les instal·lacions renovades. L’alcalde ha estat acompanyat del regidor d’Educació, Lluís Rabell; la regidora del districte, Raquel Gil, i la gerent del Consorci d’Educació, Mercè Massa.

L’alcalde ha destacat que la remodelació de l’Institut Escola Arts ha suposat una inversió de nou milions d’euros i que es tracta d’una transformació total amb unes instal·lacions modernitzades que demostren que en les obres d’estiu “no només es fan arranjaments sinó també reformes integrals”.

En arribar, un grup de famílies i veïns l’han rebut amb una pancarta per reivindicar la remodelació de la plaça de Joan Corrades i també li han entregat un manifest que signen l’associació de famílies i alumnes del centre. Aquesta és una demanda històrica del barri i els veïns s’han mobilitzat en reiterades ocasions per exigir-ne la reurbanització per fer-ne un espai més amable.

La gran novetat, les restriccions de mòbils

Una de les grans novetats d’aquest curs és l’aplicació del nou protocol d’Educació que limita l’ús dels mòbils a les aules. A infantil i primària, estan totalment prohibits. En el cas que un alumne dugui un dispositiu, haurà d’estar apagat durant la jornada escolar. Pel que fa a l’ESO, els alumnes també han d’apagar-lo i desar-lo en el lloc segur que el centre determini. En aquest cas, però, els dispositius es podran fer servir a classe quan els professors els autoritzin per a usos pedagògics.

Menys paperassa per als equips directius

Aquest curs també és l’estrena de la consellera Ester Niubó al capdavant del Departament d’Educació amb el repte principal de millorar els resultats educatius, especialment en comprensió lectora i matemàtiques. Educació ja ha anunciat un nou pla per desburocratitzar la tasca docent i permetre que els equips directius puguin centrar-se més en la tasca pedagògica que en la burocràcia. La recuperació de la sisena hora, dins el pacte de govern amb els comuns, de moment continua al calaix.

Tornada també de les escoles bressols

Inici de curs també a les escoles bressol municipals, amb 105 centres a Barcelona. 8.845 infants d’entre zero i tres anys iniciaran aquest dilluns l’adaptació als centres públics de la ciutat. A aquesta xarxa s’hi afegeixen les cinc llars d’infants de titularitat de la Generalitat de Catalunya, que disposen de 326 places.

nena escola Hostafrancs

Queixes i demandes de famílies i sindicats

Tant sindicats com famílies demanen afrontar el curs amb més recursos, millors condicions per als docents i millor gestió per part de la conselleria. Entre els punts sobre la taula, hi ha augmentar el pressupost per reduir ràtios i afavorir l’escola inclusiva i igualitària. Les famílies també reclamen més places públiques i tendir a la gratuïtat de l’escolarització.

USTEC ha encetat el curs impulsant la campanya “Dignifiquem la nostra professió” per enviar el missatge que la seva tasca és imprescindible i que està “poc reconeguda, poc valorada i poc remunerada”.