Barcelona i el Prat de Llobregat estaran només a 25 minuts en autobús a partir de l’1 d’octubre. TMB posarà en marxa la línia de bus exprés l’X2, que anirà de la plaça d’Espanya a l’avinguda del Remolar del Prat, amb un total de 20 parades. L’X2 circularà de dilluns a diumenge i substituirà la Línia 165, que desapareix. Segons TMB, el traçat escurçarà cinc minuts el temps de trajecte i serà una de les línies més ràpides.
Un recorregut més recte i més velocitat
La línia X2 enllaçarà la plaça d’Espanya amb l’avinguda del Remolar, a la zona de la ronda sud del Prat de Llobregat. Respecte a la Línia 165 s’han suprimit algunes parades de la Gran via per fer el traçat més curt i més ràpid. En total tindrà 20 parades i podrà superar els 20 quilòmetres per hora, fet que incrementa la velocitat del 165 en un 5 % i aconsegueix reduir la durada del trajecte en cinc minuts respecte el 165. A banda, tindrà una freqüència de pas d’uns 15 minuts.
En concret, el bus deixarà de circular pels carrers de Lleida, Coronel Sanfeliu, Gaiter del Llobregat i carretera de la Marina al Prat.
Servei de dilluns a diumenge
A més, a diferència de l’actual 165, l’X2 circularà tots els dies de la setmana, és a dir, que també donarà servei els caps de setmana i festius. Pel que fa als horaris, la línia funcionarà de 5.10 a 22 h els dies laborables; entre les 6.10 i les 21.50 h els dissabtes; i des de les 7.10 fins a les 21.50 h els festius.
Durant la presentació de la nova línia que s’ha fet aquest dimarts, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha volgut destacar que aquesta reestructuració és un pas endavant per “millorar l’oferta i fer més eficient el transport públic”. També ha destacat que “és important garantir el dret a la mobilitat, però també com ens movem” i que l’X2 és un exemple de l’aposta de TMB per reduir les emissions i avançar en el repte de la lluita contra el canvi climàtic.
La nova línia funcionarà amb busos elèctrics, tot i que inicialment els vehicles que circularan seran de gas perquè encara no hi ha estan enllestits els punts de càrrega a la zona Franca. “No hem volgut esperar”, ha dit Bonet.
De la seva banda, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha detallat que l’actual línia té uns 17.000 usuaris i que confien que el nou X2 comportarà una pujada important, que calculen que arribarà als 20.000 passatgers. També ha avançat que s’està treballant amb l’Ajuntament de Barcelona per implementar una priorització semafòrica a l’avinguda de Montserrat per guanyar més rapidesa. “L’X2 estarà entre les tres o quatre línies de major velocitat”, ha afirmat.
Canvis a la Línia 65
A banda de la desaparició la Línia 165, l’estrena de l’X2 també comportarà modificarà part del recorregut de la Línia 65, que connecta la plaça d’Espanya amb el carrer de la Selva del Prat de Llobregat.
En concret, les cinc parades dels carrers del Coronel Sanfeliu i avinguda de la Mare de Déu de Montserrat desapareixeran i seran substituïdes per les set parades al nou tram de circulació comprès entre el carrer de Lleida i la carretera de la Marina.
L’X1, el primer bus exprés per travessar la ciutat
El primer autobús exprés que va estrenar Barcelona va ser l’X1, que uneix la plaça de Francesc Macià i les Glòries i que es va posar en marxa ara fa tres anys, el setembre del 2021. Aquest servei permet fer aquest trajecte pel centre de la ciutat en 20 minuts.
La línia X1 ha evolucionat des de la seva posada en marxa 1—ara té vuit parades— i els usuaris han anat en augment. L’any 2022 va assolir 752.112 validacions, mentre que el 2023 es van enfilar fins les 920.536 (un augment del 22 %).