Tot i que és un tema tabú, els suïcidis són habituals al metro de Barcelona. No és un cas aïllat, passa a tots els metros del món. L’impacte psicològic, però, que deixa en els treballadors és molt profund. Tot i que hi ha un protocol d’actuació quan un treballador o un conductor del metro presencia un suïcidi, la plantilla demana que se n’incrementi la prevenció. Segons ha explicat a ‘El matí de Barcelona’ Mònica Benito, secretària general de CCOO Metro i membre del comitè d’empresa, una bona manera seria fent una campanya publicitària com la que es va fer al metro de Londres fa uns anys. “No s’ha fet mai a Barcelona”, lamenta Benito, que assegura que els treballadors del metro que viuen una situació així resulten “molt afectats psicològicament”.
Benito també explica que les portes a les andanes que s’han instal·lat en algunes estacions són la mesura que evita “més dràsticament” els suïcidis”, tot i que és conscient que instal·lar-ne a la resta de la xarxa de metro és una qüestió pressupostària.
Sense dades de suïcidis al metro
Per la secretària general de CCOO Metro, aquestes mesures, juntament amb els protocols existents, ajudarien els treballadors. De fet, el protocol ja estableix que el conductor d’un comboi que presencia un suïcidi no pot actuar en l’evacuació ni fer-se responsable de la situació, per evitar la visió del que hagi pogut passar. A més, el treballador es trasllada al centre de control de l’empresa, on és atès per psicòlegs que n’avaluen l’impacte per mirar d’evitar-li les seqüeles. TMB, però, continua sense donar dades dels suïcidis que es produeixen al metro i quan n’hi ha parla de causes alienes a TMB, com va passar aquest dijous quan va quedar interromput el servei de la Línia 3 en plena hora punta del matí. Aquesta política contrasta amb la d’altres veus, com la de l’associació Després del Suïcidi (DSAS), que assegura que trencar el silenci és una bona manera de prevenir-los.
Podeu escoltar aquí l’entrevista completa a Mònica Benito, secretaria general de CCOO Metro: