PEKKA TUKONEN, mestre i director de l'escola Järvenpää "Escoles públiques, gratuïtes, tot és gratuït. El menjador: gratuït des dels anys 50, a Suècia i Finlàndia. Llibres, material, tot, fins als 18 anys tot es gratuït. I això dóna molta igualtat a la societat, no hi ha competència entre escoles." "Una de les coses que demostra la nostra recerca és que, sovint, les dificultats acadèmiques dels estudiants que vénen de contextos més desfavorables es tendeixen a explicar com a manca d’interès i no com una qüestió de dificultat socioeconòmica d’origen. O, nois i noies amb mateixos resultats acadèmics, el bon resultat del noi s’explica per una qüestió d’intel·ligència i, en canvi, el de la noia s’explica per una qüestió d’esforç. Amb la qual cosa es genera els nois se’ls orienta més cap a opcions educatives postobligatòries de tipus científic i, a les noies, no. Aquest tipus d’expectatives vinculades amb la classe i el gènere el que fa és reproduir dinàmiques de desigualtat que ja són fora de l’escola però que si el centre no fa un esforç sobre com repercuteixen el que fa es reproduir-les."

En la trobada ha participat un docent de Finlàndia, un país reconegut per tenir un ensenyament d’alta qualitat referent a tot el món. Segons Pekka Tukonen, mestre i director de l’escola Järvenpää, l‘èxit del model finlandès es basa en la formació pedagògica dels professors i una escola totalment pública.

Des de fa dècades, l’escolarització en aquest país és totalment gratuïta fins als 18 anys, amb serveis com el menjador i tot el material escolar i els llibres completament subvencionats. Segons aquest docent, això permet eliminar les competències entre escoles i garantir la igualtat d’oportunitats per a tothom.

El secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, ha estat l’encarregat de fer l’obertura de la jornada, i després el comissionat d’Educació i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona, Miquel Àngel Essombra, ha donat la visió del govern municipal sobre com legislar i finançar l’educació en temps de crisi.

Expectatives segons classe i gènere

A la jornada també ha participat Aina Tarabini, professora del Departament de Sociologia de la Universitat Autonòma de Barcelona. Tarabini ha exposat els resultats d’un informe en què es demostra que les expectatives del professorat envers l’alumnat en funció de la classe social i del gènere, condicionen el futur acadèmic i professional dels estudiants.

La trobada d’avui forma part d’un procés participatiu engegat per Comissions Obreres fa un parell d’anys, en què s’han fet altres trobades, enquestes i jornades amb delegats del sindicat.