Autor: Manuel Marina

Uns cartells penjats en un arbre de la Gran Via de les Corts Catalanes recorda aquests dies la història dels 11 treballadors que van perdre la vida en l’accident mortal més greu registrat durant les obres de construcció del metro de Barcelona. El responsable de la iniciativa és Manuel Marina, que va estudiar els fets durant el seu treball de fi de carrera. Un tràgic succés que, assegura, el va deixar colpit.

L’accident es va produir la matinada el 12 d’abril del 1924, quan els obrers van quedar sepultats en un sector del túnel a la Gran Via al costat del carrer de Villarroel mentre hi treballaven.

Una llista amb els noms dels 11 treballadors

Els murs laterals del túnel van cedir un dissabte cap a les 4.10 h i el terra es va ensorrar en un tram de 50 m². L’endemà del sinistre es van localitzar els cossos dels 11 treballadors morts: Juan Demetrio, Tomás Trebanes, Segundo Laguarda, Fermín Oller, Diego Delgado, José Rivas, José Gil, Mariano Gil, José Codina, José Almazán i Manuel Fernández López.

Cap cartell oficial ni cap placa recorda al lloc dels fets aquesta història. Però aquesta setmana, amb motiu del centenari de l’accident que serà aquest divendres, Manuel Marina ha decidit penjar una llista amb els noms de les víctimes sota un ram de flors, amb una fotografia d’un grup d’obrers que van participar en la construcció del túnel de Comte d’Urgell a Rocafort.

Marina que va penjar els cartells en el punt dels fets per retre homenatge als treballadors que, explica, havien de fer torns a pic i pala per obrir el túnel del metro. La mort d’aquests obrers va commoure la ciutat i va ser motiu d’una certa agitació sindical durant dies.

L’accident més greu en la construcció del metro Transversal

Aquest ensorrament no va ser l’únic ensurt que es va produir durant la construcció del metro Transversal de Barcelona entre la plaça de Catalunya i la Bordeta, que en l’actualitat forma part de l’L1, segons recull GentTMB en un article.

El primer va tenir lloc molt a prop de la plaça d’Espanya, quan es va enfonsar parcialment el terra, apuntalat mentre es consolidava la volta de l’estació. En aquell instant just passava un tramvia al damunt. Afortunadament, els carrils van aguantar l’ensorrament i no va haver-hi cap víctima mortal.