Va ser tot un esdeveniment que va durar tres dies. El MNAC va acollir la darrera festa del casament més opulent que es recorda a la ciutat: el de la néta de Lakshmi Mittal, magnat indi de l'acer. Tot i l'expectació ciutadana i mediàtica només en van transcendir imatges de l'exterior, com l'arribada del nuvi a cavall. L'interiorista Toni Seguí va ser l'encarregat d'organitzar la boda i decorar, entre d'altres, l'escenari estrella, la Sala Oval del museu. La transformació va ser espectacular. Gràcies al ressò d'aquesta celebració, li han sorgit tres projectes més, dos dels quals també són casaments i veuran la llum a la ciutat. La boda de la segona família més rica de l'Índia és només un exemple d'un fenomen relativament nou: Barcelona com a destinació nupcial. Des de Turisme de Barcelona estudien començar a fer-ne promoció. GABRIEL GUILERA, director de Comunicació i Estratègia de Turisme de Barcelona "Falta casar oferta amb demanda i fer-ne una mica més de promoció. Ara està en fase d'estudi i aquesta fase d'estudi determinarà com ho treballem, en el moment que sapiguem com s'ha de treballar, actuarem." Demanda n'hi ha, i molta. L'exemple el trobem en aquesta agència que es dedica a organitzar casaments de luxe, una de les pioneres a l'estat. Fa nou anys, quan van començar, pràcticament el 90% dels clients eren nacionals, ara els estrangers representen el 75%. MARTA PRIU, fundadora i directora de BCN Wedding Planners "S'ha posat molt de moda a nivell internacional el que es diu Destination Wedding, que és quan una parella decideix casar-se en una ciutat diferent a la natal i convida als seus amics i familiars tres, quatre dies. No és només el dia de la boda, sinó també els allotjaments, visites guiades, activitats..." La marca Barcelona funciona i els atractius de la ciutat són molts: el mar, la muntanya, el clima, l'arquitectura... Això sí, aquests casaments són només aptes per a turistes amb molt poder adquisitiu, perquè de mitjana es gasten uns 600 euros per convidat.
L’empresa BCN Wedding Planners organitza des de fa quasi una dècada casaments de luxe. La directora de l’agència, Marta Priu, assegura que quan va posar en marxa el negoci organitzava casaments únicament per al públic nacional. Ara això ha canviat i els principals clients són estrangers amb gran poder adquisitiu que volen celebrar la cerimònia fora del seu país. “Volen oferir als amics i a la família una experiència diferent”, afirma Priu. Habitualment són bodes de grups d’entre 80 i 130 persones que fan un “mini viatge” d’entre tres i quatre dies: “També ens comencem a trobar amb bodes molt petites, de sis persones: els nuvis i els pares de la parella.” Priu assegura que una de cada cinc parelles angleses que es casa decideix fer la cerimònia fora del país, i en molts casos l’opció triada és Barcelona. “Els nostres clients són sobretot anglesos i nord-europeus”. Només el dia del casament costa als nuvis milers d’euros: paguen uns 500 € per convidat.
Barcelona no es tria a cegues
La majoria de persones que es fixa en la ciutat ho fa perquè l’ha coneguda abans estant de vacances, de viatge de negocis o perquè hi ha treballat. “Barcelona els atrau pel clima, per l’arquitectura (Gaudí) i perquè és una ciutat molt cosmopolita.” Les parelles que trien la ciutat es posen en contacte amb l’empresa i és aquesta qui els ofereix els espais. “Habitualment volen vistes al mar”, assegura Marta Priu. Per això tenen un bon posicionament els establiments hotelers des d’on es veu el mar: l’Hotel W i el Miramar. Però per sobre d’aquestes opcions n’hi ha una que eclipsa els clients que poden pagar-ne el lloguer: La Casa Batlló. També el Parc Güell és un espai molt demanat, tot i que actualment està tancat a aquest tipus d’esdeveniments. La Torre dels Lleons, el Palau Moxó, la Torre Bellesguard, el MNAC i el Tibidabo figuren entre les opcions que ofereix l’agència.
La ciutat vol convertir-se en “wedding destination”
Casar-se a l’estranger està de moda, sobretot a les grans ciutats del món. Els experts diuen que París, Londres i Nova York fan tot el possible per acollir grans casaments de luxe. Membres del Consorci Turisme han viatjat recentment a Atenes al congrés internacional Destination Wedding Planners per explorar el nínxol de mercat que té la ciutat en aquest àmbit. El cap de Comunicació i Estratègia de Turisme de Barcelona, Gabriel Guilera, ha confirmat a ‘BTV notícies’ que s’estudia com vendre la ciutat com a destí de casaments. “Hem de casar l’oferta que hi ha amb la demanda i fer promoció”, assegura Guilera. “El nostre posicionament és tan bo que si ens posem a treballar es pot recuperar el possible terreny perdut respecte d’altres ciutats”, afirma Guilera.