A les 10 del matí la vida comercial a Ciutat Vella es desperta. I ho fa després que els serveis de neteja municipals hagin deixat nets els carrers. Aquest aspecte al centre de la ciutat no és fortuït. Al voltant de 200 treballadors estan destinats a mantenir sense brutícia el barri Gòtic, el Raval i la Ribera, Sant Pere i Santa Caterina. I ho fan amb els mètodes d'escombratge i reg amb mànegues, però també amb els diferents tipus de recollida de deixalles. De tota aquesta feina, a més de planificar els recorreguts, se n'encarreguen quatre empreses privades que el 2009 van guanyar un concurs públic. Però és l'Ajuntament, des de Medi Ambient, qui supervisa i dirigeix la neteja. JORDI AMETLLÓ, director dels Serveis de Neteja i Gestió de Residus de l'Ajuntament "Depenent dels seus espais públics es tenen comportaments diferents, que va molt lligat al comportament de la ciutat. I per tant, el primer que s'ha de fer per planificar un servei de neteja és conèixer aquests elements per posar les neteges que siguin més o menys intenses depenent d'aquest ús." El cas és que cada zona o carrer té uns problemes específics. A la Rambla només cal mirar el paviment. JORDI HERNÁNDEZ "Els xiclets és la odissea. Fa molt poc temps ho van netejar que va quedar preciós, i estic mirant al terra, i ara ho veig i és patètic!" Però acabar amb aquestes taques no és fàcil. Es fa amb una màquina que arrenca els xiclets un per un. A més, l'Ajuntament ha calculat que cada xiclet que es treu costa 20 cèntims d'euro. Les vies més transitades i que es netegen de manera més constant són els eixos comercials de cada barri. Per exemple, al Portal de l'Àngel el buidatge de papereres es fa fins a 15 vegades al dia durant la campanya de Nadal i a l'estiu. Aquí, els comerciants es mostren satisfets amb la neteja, però volen millores. JAVIER COTTET, president de Barnacentre "Més coordinació, que no passin uns i després uns altres de l'Ajuntament ho embrutin ..." Però aquells que visiten la ciutat no la consideren bruta. Segons un estudi de Turisme de Barcelona, els turistes van valorar amb gairebé un 7,5 sobre 10 la neteja de la ciutat. FRANCISCO GUERRACHAY "Bastante limpia. En comparación con Málaga, por ejemplo, la verdad, que sí, que está bastante limpia." JOELLE VOLTEGEAU "Creiem que està molt net. Molt net." Més lluny del centre, a Nou Barris, l'aspecte d'alguns carrers és aquest. ESTHER ENCISO "Molt brut, molt brut. I es veu, eh? O sigui, fan les neteges als carrers principals, via Júlia, Viladrosa..." Però segons l'Ajuntament, els carrers més secundaris d'aquesta zona s'escombren entre cinc i sis vegades cada setmana, mentre que el reg amb aigua es fa un cop. SANDRA BARRETO "Contenidors n'hi ha, però no estan del tot situats estratègicament. I la gent el que fa és tirar les bosses d'escombraries a les papereres. Òbviament és incivisme, però també hi ha una part d'incomoditat, és a dir, la gent gran que s'ha de desplaçar molts metres amb una bossa que pesa mot, m'imagino que el que els és més fàcil és deixar-ho en un lloc on no toca." Les paperes amb bosses d'escombraries són habituals en diferents zones de la ciutat i els serveis de neteja cada vegada se'n troben més. Mirem un altre barri, a la Bonanova. PEDRO HIDALGO "Es que la genta aún no está concienciada de que se tiene que hacer cargo de lo que dejan sus animales. Más de una vez lo he tenido que recoger yo, por supuesto. Mi misión, mi obligación, es mantener limpia esta zona." A Sants, per exemple, tenen el mateix problema. Però aquesta imatge és també habitual. S'ha estimat que cada ciutadà genera un quilo i mig de deixalles al dia, i totes, dins o fora dels contenidors, acaben a la via pública. Amb la darrera contracta que l'Ajuntament va acordar per gairebé 2.000 milions d'euros fins a 2017, els serveis de neteja de la ciutat costen uns 155 euros per barceloní cada any.

Les encarregades de fer efectiva la neteja de la ciutat són quatre empreses privades que van guanyar un concurs públic l’any 2009 i que té validesa fins a 2017. Durant aquest temps, les adjudicatàries del servei són les que planifiquen els recorreguts dels diferents equips de neteja, a més de netejar la brutícia dels carrers.

Repartiment del territori

La ciutat està dividida en quatre àrees, i de cada àrea se’n fa càrrec una empresa diferent. Per exemple, FCC neteja i recull les deixalles de l’Eixample, Gràcia i Ciutat Vella. A Horta-Guinardó i Nou Barris, UTE Corporació CLD Serveis Urbans de Tractament de residus n’és la responsable, mentre Cespa ho és a Sants-Montjuïc, les Corts i Sarrià-Sant Gervasi. La zona est de Barcelona, Sant Andreu, Sant Martí i, a més, les platges de la ciutat, incloses les que es troben dins dels límits de Ciutat Vella, correspon a Urbaser. Els diners que es paguen a les empreses segons el contracte només es revisa per apujar l’IPC anual.

La planificació

Per tant, parlem d’uns serveis, els de neteja i recollida de residus que són externs, però que tenen un control constant de l’Ajuntament. Des de la Regidoria de Medi Ambient, es dirigeix la tasca i s’inspecciona que les empreses compleixin amb els recorreguts pactats. Hi ha treballadors municipals que controlen que l’equip de neteja pertinent sigui allà on toca i a l’hora programada segons la planificació establerta.

El desplegament no és poca cosa. Pel que fa les feines de neteja n’hi ha de diferents tipus. Un és l’escombrada dels carrers, que les fa un operari acompanyat d’un carret, o amb un vehicle que porta incorporada una escombra, el que s’anomenat escombrat mecànic. Generalment, l’escombrada es programa al matí, mentre que el rec amb aigua, que se sol fer a les nits.

D’altra banda, hi ha la recollida de residus, que inclou el buidatge dels contenidors, de les papereres i la recollida de mobles amb un dia a la setmana assignat a cada barri. Aquí també cal tenir en compte els equips encarregats de recollir tot allò que queda fora dels contenidors, i que els camions no s’han pogut endur. Precisament les deixalles que resten al voltant dels contenidors és un problema molt freqüènt als carrers de la ciutat. A tot això, la xifra de camions recol·lectors de contenidors és de 285 a Barcelona. Són els encarregats d’emportar-se cada nit en totes les deixalles que ha generat la ciutadania, i de dia, el vidre i altres recollides selectives que produeixen excessiu soroll en retirar-les.

La flota de vehicles

La flota de vehicles que s’utlitza en la neteja i recollida de residus pertany a les empreses privades, que l’adquireixen en funció d’uns requisits que estableix el consistori, com ara, que siguin poc contaminants i tinguin una tecnologia avançada, però l’Ajuntament sempre té el dret d’aquisició quan acaba la contracta. L’adaptació als nous temps també ha significat que ara per ara, al voltant del 80% de la recollida està mecanitzada, és a dir, el mateix vehicle recull i bolca el contingut dels contenidors seguint les ordres de l’operari que dirigeix el procés des de dins de la cabina. Només en els carrerons estrets dels centres històrics és on es manté la recollida manual, en què els treballadors han d’acompanyar els contenidors fins al camió i tornar-lo al seu lloc. La majoria dels vehicles estan en funcionament tan de dia com de nit, perquè són multifuncionals i s’aprofiten per diferents tasques.

Els eixos comercials

Però Barcelona és una ciutat amb un tret característic, que els responsables de la neteja i la recollida de residus assenyalen com a important a l’hora de planificar-se, i és que cada barri de la ciutat, cada zona, té un eix comercial amb un centre. I aquests carrers són els que requereixen més neteja pels fluxus de gent que hi passa, i perquè els comerços també són generadors de deixalles. Asseguren que els espais més utilitzats són els que més s’embruten, i per tant, els que necessiten de més dedicació. No es pot passar per alt que Barcelona és una ciutat mediterrània, on la gent fa molta vida al carrer, i les altes temperatures fan que la brutícia de seguida es percebi amb males olors. Per això molts veïns i veïnes també demanen intensificar la neteja dels carrers, perquè consideren que no estan prou nets.

L’incivisme

Tant els serveis de neteja com molts veïns insisteixen en l’incivisme que hi ha pel que fa el tema de la neteja. De fet, l’Ajuntament denuncia que cada vegada es troben més bosses d’escombraries dins de les papereres, una situació que les càmeres de BTV han enregistrat a pràcticament tots els districtes de la ciutat.

Un altre queixa pel mal comportament dels ciutadans són els xiclets que es llencen a terra i queden enganxats al paviment. A la Rambla és més evident que en cap altre carrer, però només cal abaixar la mirada per adonar-se que els xiclets són una de les principals fonts de brutícia a la via pública. Per netejar aquestes taques els serveis de neteja compten amb una màquina que s’utilitza poques vegades. El motiu és que arrencar cada xiclet té un preu de vint cèntims d’euro, per tant, és una pràctica necessària però també molt cara.