Feia setmanes que l’amenaça d’un expedient de regulació d’ocupació planava sobre els treballadors d’Aena, però no n’havia transcendit cap informació, ja que tant l’empresa com els sindicats volien actuar amb prudència durant les negociacions. Les converses per concretar les condicions de l’ERO van començar el mes de juliol enmig de protestes dels treballadors i es van interrompre el mes d’agost. En acabar l’estiu, però, es van reprendre els contactes per intentar resoldre la qüestió abans que s’acabi aquest any. Els responsables de l’ens estan reunits aquest dijous a Madrid per intentar tancar un acord amb els sindicats majoritaris: CCOO, UGT i USO.

El Departament de Premsa d’Aena ha explicat a BTV que l’empresa incentivarà la baixa de 1.500 dels 13.000 treballadors que té l’empresa actualment, un 10% del total de la plantilla.  D’aquests 1.500 empleats, es calcula que un centenar de persones a l’aeroport del Prat podrien acollir-se a la proposta de l’empresa, segons fonts properes als treballadors.

Aena vol estimular les baixes amb extincions voluntàries de contracte, és a dir, acomiadaments pactats. L’ERO s’aplicarà als treballadors que tenen entre 55 i 65 anys, als quals s’oferirà el 85% del salari fixat per conveni, excloent-hi tots els complements. Ara els sindicats -que encara no han volgut pronunciar-se sobre la qüestió – han de dir si donen el vistiplau a la proposta de l’ens.

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/aenaaeropuertos/status/253784996660273152″]

L’empresa ha insistit al seu compte de Twitter que aquesta via de sortida no ha de costar diners a l’Estat, perquè afirma que l’empresa (encara pública) es finança amb recursos propis. Fonts d’Aena també sostenen que s’establirà un conveni especial amb l’estat perquè aquest pla de baixes no suposi un sobrecost per a la Seguretat Social. D’aquesta manera han buscat una fórmula legal que els permeti donar sortida als treballadors més veterans sense presentar-ho com un pla de jubilacions, que seria rebutjat pel Ministeri d’Ocupació pel cost elevat que això suposaria a les arques públiques.

Aena i els sindicats intentaran tancar l’acord abans que s’acabi 2012, ja que el govern central podria posar en marxa a principis de 2013 un pla de reforma de les prejubilacions amb l’objectiu de restringir aquesta fórmula, desaconsellada per les directives europees, que permet evitar conflictes empresarials però és molt cara per a l’Estat.