La mort d’una passatgera de 81 anys com a conseqüència d’un accident a un autobús de la línia V21 ha tornat a obrir el debat sobre els carrils de doble circulació. El sindicat CGT de bus fa anys que alerta del perill que suposen aquests vials i demanen la seva eliminació. L’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit no ho veu així i aposten per incrementar-ne la senyalització.
Augment dels accidents
El carrer de la Marina té sis carrils de circulació. Cinc de pujada i només un de baixada, destinat a la circulació de busos i taxis. Fa anys que funciona, però alguns vianants encara no en són conscients i hi passen només mirant cap a un dels costats. El portaveu sindical de la CGT al bus, Joan Ramiro, assegura que des que es van implantar aquests vials hi ha més accidents de trànsit. “La gent no es pot acostumar a aquest tipus de perill, per molt que es digui que ens hem d’acostumar. Nosaltres creiem que aquests carrils no funcionen bé i s’han de treure de la via pública“, afegeix Ramiro.
L’exemple de Londres
La visió de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit és ben diferent. Creuen que s’ha de donar prioritat al transport públic i que sempre que sigui possible els autobusos han de pujar i baixar pel mateix carrer. El portaveu de l’entitat, Ole Thorson, considera que els carrils de doble sentit només són perillosos durant els primers mesos de funcionament. Per això, proposa seguir l’exemple de ciutats com Londres i incrementar-ne la senyalització ―vertical o al terra―. “Els primers mesos de funcionament s’ha de fer una senyalització especial. Els que han estat a Londres saben que a tots els pasos de vianants hi ha “‘look to right, look to left’, mira a la dreta i mira a l’esquerra perquè et pots tenir un accident”.
En els darrers quatre anys a Barcelona, han augmentat un 25 % les caigudes dins de l’autobús.