190 alumnes de cinc centres educatius del districte de Sant Andreu han participat aquests dies en les trobades prèvies a l’Audiència Pública dels Nois i Noies. Les jornades han girat entorn de la temàtica de Barcelona com a ciutat refugi i han servit per redactar un manifest conjunt.

Els alumnes de cinc centres educatius de Sant Andreu, Baró de Viver, la Trinitat Vella i el Congrés i els Indians de primer i segon d’ESO han participat durant dos dies en les trobades intercentre prèvies per preparar l’Audiència Pública del Nois i Noies d’aquest any. Els joves han tingut l’oportunitat de realitzar diverses activitats relacionades amb la problemàtica dels refugiats amb l’objectiu d’aprendre, reflexionar i prendre consciència sobre el que significa ser una persona refugiada. L’activitat l’organitzen el districte de Sant Andreu, l‘IMEB, el pla municipal Barcelona, ciutat refugi i l’Espai Jove Garcilaso.

L’Audiència Pública de Nois i Noies es planteja com una activitat de participació però també reflexiva i de conscienciació i cada any s’hi proposa un tema de treball diferent. Els centres reben un material didàctic que han de treballar a classe, abans de les jornades intercentre. Durant les trobades, es proposen i s’organitzen diverses activitats que serveixen perquè els joves escenifiquin, contextualitzin i debatin tot allò que han tractat a l’aula. Finalment, elaboren un manifest conjunt que es llegeix i s’entrega a la regidora del districte el dia de l’Audiència Pública.

La tècnica d’Educació del districte de Sant Andreu, Joana Bonaterra així ho explica: “Aquest any hem volgut que els joves reflexionin entorn del que una persona refugiada sent quan arriba a un país desconegut i on es parla un idioma que no sap. És un tema del qual els joves parlen però realment no el coneixen en profunditat. A través de jocs i entrevistes amb persones refugiades els joves han tingut les eines per descobrir-ho.” De fet, les sessions, que s’han desenvolupat a l‘Espai Jove Garcilaso, han començat amb unes dinàmiques grupals en què els joves han pogut entrevistar-se amb refugiats de diferents països i conèixer les experiències personals d’aquestes persones. A continuació, han participat en una gimcana que ha constat de diferents proves en la qual els joves s’han hagut de posar en el paper dels refugiats recreant situacions difícils com són traspassar la tanca d’una frontera o l’arribada a un camp de refugiats. També han tingut l’oportunitat d’escriure un rap i assistir a una sessió de percussió amb el cos.

És la setena vegada que els alumnes de Sant Andreu participen en l’Audiència Pública de Nois i Noies del districte. La regidora de Sant Andreu, Carmen Andrés, creu que l’activitat serveix també perquè els joves aprenguin de quina manera cívica poden participar en els diferents òrgans de participació de la ciutat: “Tots tenim idees prefixades sobre els refugiats. Per això és bo que els joves coneguin la diversitat de motius que tenen les persones refugiades per deixar enrere la seva família, casa i país. Volem que reflexionin sobre el fet d’arribar a un lloc desconegut en el qual no et pots ni comunicar perquè desconeixes, fins i tot, l’idioma. Creiem que és molt important.”

L’Audiència Pública de Nois i Noies de Sant Andreu es farà al maig al Centre Cívic Can Clariana Cultural, al barri del Congrés i els Indians. Aquell dia, els participants llegiran el manifest fruit de les sessions prèvies. Segons la regidora Andrés, “seran els deures que ens posaran els joves a tot l’equip municipal i que haurem de procurar fer els propers mesos”.