Marc Rico és tècnic de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, organisme que dirigeix i gestiona els centres i serveis de salut pública de la ciutat per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, i que vetlla per la salut dels residents i visitants de la ciutat.

Quantes estacions de mesura hi ha a Barcelona?

Hi ha 11 estacions de mesurament fix que formen part de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) més una unitat mòbil propietat de l’Agència de Salut Pública de Barcelona. D’aquestes, set són automàtiques i mesuren la contaminació de forma continuada. Són les següents: l’Eixample (av. Roma/ c. Comte d’Urgell ), Gràcia- St. Gervasi (pl. Gal·la Placídia), Poblenou (pl. Josep Trueta), Sants (Jardins de Can Mantega), Palau Reial (a les instal·lacions del CSIC  al c. Jordi Girona/ c. John M. Keynes), Ciutadella (al Parc de la Ciutadella) i finalment la de la Vall d’Hebron (av. Martí-Codolar/ c. Granja Vella).

Les quatre restants són estacions manuals: n’hi ha una a la Zona Universitària (a la Facultat de Biologia), una altra a la plaça de la Universitat (c. Balmes/ Gran Via de les Corts Catalanes), una a l’interior del recinte de l’Instituit Goya (Parc del Guinardó) i la darrera a l’interior de l’Institut Verdaguer (Parc de la Ciutadella).

De qui són?

Pel que fa a la propietat, cinc estacions són propietat de l’Agència de Salut Publica i de l’Ajuntament de Barcelona, corresponen a les de l’Eixample, la Vall d’Hebron, la Zona Universitària, la plaça de la Universitat i la de l’Institut Verdeguer. La resta són propietat del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. Entre aquestes darreres cal destacar que la de Palau Reial té un conveni amb el CSIC.

Classificació en funció de les emissions

Si les classifiquem en funció de les emissions que reben aleshores hi ha tres estacions de trànsit molt intens: l’Eixample, Gràcia – St. Gervasi i la de plaça de la Universitat. Les vuit restants es qualifiquen com a estacions de fons urbà, és a dir, aquelles que s’emplacen en carrers de menor intensitat de trànsit o bé es troben més allunyades dels carrers per on passen els vehicles.

A continuació podeu escoltar les declaracions d’en Marc Rico a ‘El matí de Barcelona’, a betevé 91fm: