JULIE GIRLING, diputada al Parlament Europeu "Molts dels problemes són que la gent no respira correctament, no té prou oxigen als cossos i afecta la condició física, però les partícules també poden causar diferents càncers a llarg termini. La pol·lució de l'aire contribueix al sorgiment de malalties degeneratives. La normativa sempre ha de ser exigent, però ha de ser assumible. La majoria dels arguments per no aplicar-la és el cost i ho trobo estrany perquè amb unes matemàtiques simples, si la majoria dels estats membre fessin accions per evitar l'impacte en la salut, tindrien una xarxa per tal d'evitar el problema el 2030. Totes les grans ciutats tenen problemes similars. On es pot veure la diferència és a les ciutats nòrdiques, on els ciutadans fan canvis en el seu estil de vida. No és una cosa del govern, és una cosa que fan per ells mateixos."

Segons Girling, els estats membre estan tenint problemes per aplicar la normativa vigent. De fet, 17 països, entre els quals hi ha l’Estat espanyol, no han aconseguit complir-ho i la nova directiva pretén fixar límits d’emissió per sis contaminants diferents per a 2020 i 2030. En un debat sobre la nova regulació amb les diferents administracions en què han participat l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i la Generalitat de Catalunya, la diputada del Parlament Europeu ha assegurat que d’aquesta manera s’evitaran milers de morts prematures a l’any. L’objectiu principal és reduir els efectes de la contaminació a la salut de les persones i també al medi ambient.

La directiva, segons Girling, és exigent, però ha de ser assumible. Per això creuen que actuar sobre la reducció del trànsit a les grans ciutats és una possible solució. Tot i així, des de la institució europea no s’han anunciat mesures concretes, ja que creuen que els estats membre han de tenir flexibilitat a l’hora de gestionar les accions per tal d’aconseguir els objectius marcats. Julie Girling creu que totes les accions que puguin dur a terme les ciutats, com ara el projecte de la superilla i els autobusos ecològics a Barcelona, són una bona mesura. A més, també ha destacat que la geografia del país, amb moltes muntanyes i poques planes, és complicada i no és una característica que faciliti actuacions en la mobilitat.

La conscienciació ciutadana també és un dels punts que ha permès apostar per aquest tipus de polítiques i l’eurodiputada assegura que sobretot es veu als països nòrdics, però cada vegada més són els ciutadans els que canvien el seu estil de vida a favor de la reducció de la contaminació.

Les dades a Barcelona augmenten l’alerta

Fa pocs dies que les xifres de contaminació a la ciutat van activar l’alerta del govern municipal, que, de fet, ja està treballant en un pla amb diverses mesures, sobretot per reduir el trànsit rodat a la ciutat. Segons el consistori i la Generalitat la mobilitat comporta el 50 % del problema. Fins i tot, tant l’eurodiputada com la tinenta d’alcalde Janet Sanz han coincidit que la pol·lució afecta greument les capacitats cognitives dels nens a les escoles.