Aeroport del Prat

L’ens públic Barcelona Regional (BR) ha publicat un informe que aconsella suprimir vols a Madrid i València des de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat. Aquest informe va ser encarregat per l’Ajuntament de Barcelona i ha vist la llum en ple debat sobre la possible ampliació de la infraestructura, que manté els socis del govern municipal (BComú i el PSC) enfrontats.

L’informe de BR analitza la viabilitat de substituir 15 rutes aèries de curt abast per connexions ferroviàries que no superin les set hores. En concret, s’han estudiat els vols d’Alacant, Bilbao, Burgos, Sant Sebastià, Granada, Lleó, Madrid, Màlaga, Sevilla, València, Valladolid, Lió, Marsella, París i Tolosa. Aquestes 15 rutes van suposar el 2019 un 19 % de totes les operacions de l’aerport del Prat (64.600), un 18 % dels passatgers (9,6 milions) i un 9 % de les emissions de CO2 (794.000 tones).

Eliminar la connexió amb València

Després d’analitzar les 15 rutes, l’informe de BR proposa una primera “acció immediata” que es podria implantar per racionalitzar els vols de curta durada. L’acció planteja “l’eliminació de la ruta [fins a València] pel poc volum de passatgers” i, pel que fa a Madrid, “una reducció del 66 % dels vols”.

En tots dos casos, l’estudi conclou que les connexions amb tren d’alta velocitat des de Barcelona “són competitives des del punt de vista del temps de viatge”, a més de tenir una “capacitat ferroviària suficient”.

Diferències entre els socis de govern a la ciutat

L’estudi de Barcelona Regional és una veu més en el debat sobre l’ampliació de l’aeroport, que manté enfrontats els socis del govern municipal (BComú i el PSC). Les discrepàncies entre els socis de govern al consistori ja es van fer evidents al debat de la Comissió d’Urbanisme, aquest dimarts a la tarda, en què BComú i el PSC van votar en sentit contrari: els comuns, en contra, i socialistes, a favor. El resultat: Barcelona ha dit que no a l’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat que Aena ha posat sobre la taula.