El debat sobre l’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat ja fa anys que s’arrossega, però un acord entre els governs municipal, català i estatal sobre què cal fer amb aquesta infraestructura encara es fa esperar. Fins ara, Aena ha plantejat la possibilitat d’ampliar la tercera pista i de construir una terminal satèl·lit que permetés absorbir més vols intercontinentals. L’escenari sobre el futur de l’aeroport encara no s’ha resolt i actors econòmics com Foment del Treball pressionen més que mai les administracions perquè arribin a un acord com més aviat millor.

“Ja n’hi ha prou: sí a l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona-El Prat”. Amb aquesta rotunditat el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, ha exigit “responsabilitat” per fer possible l’ampliació de l’aeroport per “posar una altra vegada Barcelona al món”. En aquest sentit, ha proposat un “gran pacte institucional” entre l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat, Aena, l’AMB i altres consistoris per garantir un projecte que, segons ha dit, suposarà la creació de 350.000 llocs de treball entre directes i indirectes i l’increment del PIB català en dos punts.

Collboni se suma a la crida de consens

Si bé part del govern municipal de Barcelona havia qüestionat l’ampliació de l’aeroport, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, s’hi mostra favorable “amb exigències”. Aquest dimecres, el socialista també s’ha fet seves part de les paraules de Sánchez Llibre i ha dit ser “partidari” d’un pacte institucional que permeti “incrementar la connectivitat” de l’aeroport de Barcelona i, així, garantir “la prosperitat d’aquí a 10 o 15 anys”. Per això, el també titular municipal d’Economia incrementa la pressió al govern de la Generalitat.

De fet, el president de Foment del Treball s’ha mostrat alerta per una possible repetició electoral a Catalunya, davant la manca d’acord entre les formacions polítiques del Parlament. Sánchez Llibre considera que anar de nou a les urnes pot posar en perill el projecte i per això insta ERC i Junts a “no perdre aquesta gran oportunitat” i evitar que l’aeroport entri en “col·lapse”. Ara per ara, mentre el conseller d’Empresa, Ramon Tremosa, és partidari de l’ampliació, el titular de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, la qüestiona més per l’alt cost mediambiental que pot suposar.

El calendari s’estreta

Fonts d’Aena han confirmat a betevé que ara per ara s’està en espera de la decisió que prengui la Generalitat sobre l’ampliació de l’aeroport, ja sigui amb la terminal satèl·lit, amb l’allargament de la tercera pista o amb tots dos projectes. El sí del govern català permetria dur l’ampliació a la Comissió Europea, que ha d’avalar-la a causa de l’impacte mediambiental que suposaria. Després, la pilota estaria en la teulada del Consell de Ministres: segons aquestes mateixes fonts, com a molt tard al setembre el Govern espanyol ha de presentar el Document de regulació aeroportuària (DORA), que recollirà els projectes previstos a l’aeroport del Prat fins al 2026.

Amb tot plegat, s’espera que a l’estiu ja hi hagi una decisió definitiva i ferma sobre quin serà el futur de l’aeroport. A banda de les crítiques de part del govern municipal, l’ampliació de la infraestructura també ha generat el rebuig d’associacions ecologistes.