Fins ara, la majoria de mossos que treballaven al metro eren agents de paisà. A partir de demà ja no estaran sols. S'hi sumaran els efectius de la Guàrdia Urbana. Les andanes i els vestíbuls s'incorporaran a la seves rutes habituals de patrullatge. I ho faran d'uniforme. EVELIO VÁZQUEZ, cap de la Guàrdia Urbana "Es tracta d'estendre al metro el patrullatge que ja es fa a la ciutat." És la principal novetat del dispositiu xarxa, un pla amb què l'Ajuntament i la conselleria d'Interior intenten posar fre al problema dels carteristes. Només cal veure l'estadística. El sis primers mesos de l'any, els furts al metro van augmentar un 3% respecte al mateix període de l'any passat. La de Catalunya és una de les estacions on més es notarà aquest canvi de política. Mossos i Guàrdia Urbana intensificaran la vigilància als sis principals intercanviadors de la ciutat. I això es traduirà en una presència constant d'agents uniformats a les andanes. En els propers dies s'hi incoporaran 86 policies nous. L'objectiu és dissuadir els carteristes. I per als que encara així continuïn robant, es reforçaran les unitats de paisà per tal d'enxampar els lladres "in fraganti". Perquè tot això funcioni, Mossos i Guàrdia Urbana milloraran la coordinació. Cada dia es planificaran les jornades de treball i la distribució dels equips. FELIP PUIG, conseller d'Interior "La col·laboració institucional és fonamental." Més enllà dels carteristes, una altra de les prioritats del govern és frenar el "top manta". Per això es reforçarà la pressió policial contra els venedors ambulants i les xarxes que els controlen. Amb un missatge clar per als ciutadans. A l'octubre es tornarà a reunir la Junta de Seguretat per veure si tots aquests dispositius han funcionat.

La millora de la seguretat al transport públic, en especial al metro, ha centrat la reunió de la Junta de Seguretat d’aquest matí, presidida per primer cop per Xavier Trias i que també ha comptat amb la presència del conseller d’Interior, Felip Puig.

El màxim òrgan de coordinació en matèria de seguretat a la ciutat ha acordat augmentar la presència d’agents de la Guàrdia Urbana amb uniforme al metro. La vigilància es farà en coordinació amb els Mossos d’Esquadra i s’actuarà, sobretot, en els sis intercanviadors de la ciutat. A més, també augmentarà la presència de policia de paisà al suburbà.

Aquesta era la recepta defensada per Xavier Trias, que volia aplicar al metro una estratègia que ja es desenvolupa al carrer i que ha fet davallar el nombre de furts a les zones turístiques. L’oposició l’ha criticat, perquè considera que la solució per reduir la delinqüència no és fer baixar la Guàrdia Urbana al metro sinó incrementar la plantilla dels Mossos d’Esquadra. A més PP i el PSC rebutgen la iniciativa perquè consideren que els Mossos són els encarregats de la seguretat ciutadana i, per tant, és aquest cos el que n’hauria d’assumir la responsabilitat.

220711juntaseguretat1+

Les xifres

La policia calcula que hi ha uns 150 carteristes que actuen al suburbà. De fet, de mitjana es registren cada dia 80 denúncies per furts, la majoria en els punts més conflictius de la xarxa de metro: la Línia 1, la Línia 3 i la Línia 5.

En la junta hi estan representats l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, la Guàrdia Urbana de Barcelona, els Mossos d’Esquadra i el Cos Nacional de Policia, la fiscalia i el jutjat degà.