Eficiència i rendibilitat del sistema han estat els termes més utilitzats pel ministre de Foment per defensar el nou model de gestió aeroportuària. Amb aquest model, els aeroports amb més trànsit, entre els quals hi podria haver el del Prat, tindran societats filials per a una gestió singularitzada. El pressupost, però, dependrà de la societat mercantil Aena Aeropuertos SA, de nova creació, i l'Estat en tindrà un paper rellevant. JOSÉ BLANCO, ministre de Foment "El Consejo de Administración estará formado por una mayoría de representación estatal y en él tendrán cabida la representación de las comunidades autónomas, ayuntamientos y cámaras de comercio. Es voluntad del gobierno que la participación sea efectiva, por lo cual se pediran mayorías para la adopción de acuerdos estratégicos." El ministre també ha detallat que cada comunitat autònoma tindrà un Comitè Aeroportuari controlat a parts iguals per l'Estat i el govern autonòmic. A la nova AENA, a més, hi podrà entrar el capital privat, però sense que superi el 30% de l'accionariat. Els grups catalans s'oposen al nou model perquè la gestió segueix sent, diuen, centralitzada. JOAN HERRERA, ICV-EUiA "Nosotros tenemos una pretensión: no queremos que el Prat sea la T-5 de Barajas." JOAN RIDAO, ERC "Se sigue con un modelo radial donde el gobierno sigue cortando el bacalao. Sistema continuista con centralidad y opacidad." PERE MACIAS, CiU "La red no tiene ningún sentido en la gestión aeroportuaria. Barcelona y Madrid necesitan competir y éste es nuestro mundo." Blanco ha demanat als partits que no confonguin la gestió autònoma amb la gestió autonòmica perquè, ha dit, enlloc està escrit que aquesta darrera sigui millor.

Segons aquest model, Aena es mantindrà com una entitat pública empresarial, una societat que passarà a dir-se Aena Aeropuertos SA amb competències de gestió de 47 aeroports i amb una participació de no més del 30% de capital privat.

Aquells aeroports considerats d’interés general, d’alt volum de trànsit, seguiran sent de competència exclusiva de l’Estat, però quan sigui possible, es crearan societats filials que els gestionaran de forma individualitzada.