L’Ajuntament de Barcelona ha implantat un telèfon per atendre i assessorar casos de “desatenció bancària”, és a dir, usuaris afectats per la reducció de caixers automàtics i per la manca d’atenció presencial en algunes oficines d’entitats financeres. El servei està disponible per a persones residents a Barcelona, però es dirigeix especialment a les persones grans o afectades per la bretxa digital, amb més dificultats per accedir a la banca en línia.

El telèfon d’atenció és el 93 402 75 94 i està operatiu de dilluns a divendres entre les 9 i les 18 h. S’hi poden dirigir tots aquells qui vulguin presentar una queixa en alguna entitat per la disminució de caixers o bé per la reducció de l’atenció presencial. Se’ls donarà informació i assessorament sobre els seus drets i també sobre com fer una queixa o reclamació, ja sigui a l’entitat concreta o bé al Banc d’Espanya.

L’Ajuntament ha posat xifres al dèficit de caixers a la ciutat: calculen que n’han desaparegut el 40 % des de l’inici de la pandèmia, especialment als barris “populars”, amb més gent gran i amb menys accés a la banca electrònica. Per això, han posat a disposició de les entitats bancàries 500 equipaments de la ciutat on se’n podrien instal·lar. De moment, però, les entitats no hi han respost.

Preservar un “servei bàsic”

A més d’atendre els usuaris, el servei telefònic també recollirà les dades i casuístiques dels afectats, les zones o barris de la ciutat amb més problemes i les pràctiques de les entitats bancàries. Després es traslladarà aquesta informació als òrgans competents per tal que puguin emprendre accions per preservar el que es considera un servei bàsic. D’aquesta manera, el tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni, afirma que s’obtindrà “informació quantitativa i qualitativa de les zones i els perfils que més acusen el desmantellament d’aquest servei a la nostra ciutat”.

La iniciativa és fruit de la primera reunió amb representants d’entitats de la Comissió Permanent del Consell de la Gent Gran i d’algunes associacions de protecció dels drets de consumidors. De la trobada també en va sortir la proposta d’instal·lar caixers automàtics en equipaments municipals, com centres cívics o llars de jubilats.