Barcelona posa 500 espais municipals a disposició de les entitats bancàries per instal·lar-hi caixers automàtics, tot i que, de moment, les entitats bancàries no han respost a l’oferiment. El tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni, ha reconegut que les converses amb bancs i caixes avancen “massa lentament” i que serà difícil que acceptin canviar una “decisió estratègica per estalviar-se costos”.

Barcelona implanta un telèfon per atendre queixes per “desatenció bancària”

Segons dades municipals, el nombre de caixers automàtics a la via pública s’ha reduït en un 40 % des de l’esclat de la pandèmia. Si el 2019 n’hi havia 1.214, ara n’hi ha només 717 i el repartiment entre els barris de la ciutat és desigual. Collboni ha concretat que els més afectats són “els barris populars, més vulnerables, amb més gent gran i amb menys accés a la banca electrònica per motius generacionals i culturals”. Barcelona ja havia anunciat una prova pilot en aquesta línia, en una proposta que havien presentat només un mes abans i que busca reduir les desigualtats digitals.

Insta les entitats a reobrir oficines i caixers

En aquest context, el tinent d’alcalde ha apressat les entitats a revertir la situació i a tornar a obrir oficines i caixers a la ciutat. Considera que les mesures implantades fins ara per les entitats, com ampliar horaris o reforçar personal, no són suficients per revertir “el problema que tenim a Barcelona”, que assegura que és de “presència física dels caixers automàtics”. Instal·lar-ne a equipaments municipals permetria, creu, “arribar a molts punts de la ciutat”. Entre les instal·lacions que proposen n’hi ha “de tot tipus”, des de centres per a gent gran fins a poliesportius o mercats.

Només amb el que els bancs i les caixes han anunciat fins ara, no és suficient per cobrir la mancança que tenim
Jaume Collboni, tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda

Segons els càlculs municipals, el tancament de caixers ha perjudicat 20.000 persones de més de 75 anys, que actualment “tenen moltes dificultats per accedir a serveis financers”. L’Ajuntament vol que tota la ciutadania tingui un caixer automàtic a 10 minuts de casa, com a màxim, i en el cas de les persones majors de 75 anys, a cinc minuts.