creuers Port de Barcelona

(ACN/Redacció) El govern català ha aprovat aquest dimarts l’avantprojecte de llei de l’impost sobre les emissions portuàries dels grans vaixells i creuers, amb què preveu recaptar uns 7,5 milions d’euros anuals. La llei pretén incentivar que les grans embarcacions que atraquen als ports catalans redueixin les emissions i el govern considera que tindrà “un impacte directe” en la salut de les persones perquè millorarà la qualitat de l’aire.

Segons explica el govern, les emissions d’òxids de nitrogen dels vaixells durant l’escala a port són una de les principals fonts de pol·lució de l’atmosfera, juntament amb el transport terrestre i la indústria.

Afectació als vaixells amb capacitat o volum de més de 5.000 tones

La mesura afecta els vaixells amb capacitat o volum superior a 5.000 tones d’arqueig brut que atraquen als ports catalans, i els diners que se’n derivin s’inclouran en el Fons per a la Protecció de l’Ambient Atmosfèric, que finança la millora de la qualitat de l’aire i acústica o polítiques de prevenció i millora.

El gravamen establert per la normativa per a aquests grans vaixells és d’1 euro per quilogram de NO2 i PM emesos per embarcació.

La normativa deixa fora de l’impost els vaixells que presten serveis públics, els que estan obligats a atracar o fondejar als ports catalans per perill o força major i els que fan tasques humanitàries.

Tot i això, la normativa inclou bonificacions del 10 % per als vaixells que tenen sistemes de connexió a la xarxa elèctrica però no s’hi poden connectar per manca de disponibilitat del port, del 10 % per als que tenen certificats de millora energètica i del 25 % per als serveis “d’interès públic” de connexió amb Palma, Maó o Eivissa.