Barcelona va ser, l’any 2022, la ciutat europea més contaminada pels creuers segons un estudi de Transport & Environment, una federació internacional d’entitats ecologistes. Segons l’estudi, els creuers que van passar per la ciutat durant aquest any van emetre gairebé tres vegades més òxids de sofre (SOx) que tots els cotxes de la ciutat. “Està demostrat que els nivells de sofre que emet actualment el transport marítim són responsables de més de 6.000 morts prematures al Mediterrani”, explica Carlos Bravo, portaveu de Transport & Environment.

Segons aquest informe, 106 creuers van fer parada al port de Barcelona l’any passat i van contaminar el triple que més de 531.000 cotxes. En aquest rànquing sobre la contaminació que emeten els creuers a les ciutats europees segueixen Barcelona els ports de Civitavecchia (Roma) i el Pireu (Atenes). “El turisme de creuers ha tornat i destinacions com Barcelona i Atenes tornen a asfixiar-se amb la contaminació tòxica de l’aire produïda pels creuers“, valora Constance Dijkstra, responsable de la campanya de transport marítim de l’entitat.

Si s’observen les dades per estats, Itàlia lidera la classificació, això sí, seguida d’Espanya i Grècia.

paísnombre de creuerstones d’òxids de sofre
Itàlia1523.720
Espanya1833.036
Grècia1212.330
font: Transport & Environment

Contaminen igual que 1.000 milions de cotxes a Europa

En el conjunt de ports d’Europa, l’estudi calcula que durant el 2022 hi van navegar 218 creuers que van emetre la mateixa quantitat d’òxids de sofre que emeten 1.000 milions de cotxes. I això, tenint en compte que l’any 2020 l’Organització Marítima Internacional va començar a aplicar una nova limitació d’emissions de SOx per als vaixells. De fet, l’entitat lamenta que la legislació actual és molt més permissiva amb els òxids de sofre que emeten els vaixells que els que emeten els cotxes. “El transport marítim és un dels sectors més endarrerits en la lluita contra el canvi climàtic”, comenta Carlos Bravo, portaveu de l’entitat.

Venècia redueix un 80 % la contaminació per SOx

L’estudi de Transport & Environment posa el focus també en la ciutat de Venècia, que tot i haver encapçalat el rànquing de contaminació emesa pels creuers en anys anteriors, després de prohibir-los a partir de l’1 d’agost del 2021 ha aconseguit reduir les emissions en un 80 %. “El cas de Venècia ha demostrat que és possible lluitar contra la contaminació dels creuers, però prohibir-los no és l’única solució“, ha dit Constance Dijkstra, responsable de la campanya de transport marítim de Transport & Environment.

Dijkstra apunta que els nivells de contaminació també es poden reduir significativament obligant els vaixells a connectar-se a la xarxa elèctrica del port o bé apostant pels combustibles de zero emissions. “Cal adoptar mesures d’eficiència energètica com la connexió elèctrica als ports, la reducció de la velocitat, utilitzar dispositius de suport eòlic i canviar a combustibles sintètics de zero emissions”, diu Carlos Bravo.

El gas liquat no és l’alternativa

En canvi, l’entitat critica que moltes companyies estan apostant pel gas liquat (conegut com a GNL) com a alternativa menys contaminant però, diuen, aquest sistema provoca fuites considerables de metà a l’atmosfera, i aquest és un dels gasos responsables de l’efecte d’hivernacle. “El metà provoca un escalfament 80 vegades superior al diòxid de carboni”, valora l’informe.

El Port es defensa i diu que les dades de l’estudi són “falses”

El Port de Barcelona ha sortit a defensar-se davant d’aquestes dades i ha assegurat a Europa Press que “són falses”. Segons el Port, les emissions de diòxid de sofre del conjunt dels creuers que arriben a Barcelona estan per sota dels límits que marca l’OMS i fa anys que ja no representen un problema de contaminació per al port.