Finances

L’Ajuntament de Barcelona inicia el 4 d’octubre les sessions “Educació financera per no deixar ningú enrere”, un programa adreçat a persones grans. Aquesta iniciativa de les regidories de Comerç i Consum i Persones Grans, vol donar eines a aquest col·lectiu perquè sàpiguen quins són els seus drets davant les entitats financeres i els serveis bancaris, així com també proporcionar-los consells de prevenció i de seguretat.

Sessions a tots els districtes

Es faran 10 sessions d’educació financera d’una hora a les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor, una a cada districte. Són gratuïtes i estan adreçades a persones grans i el seu entorn. En aquestes sessions es tractaran els drets de les persones consumidores, en especial en temes financers i els productes bancaris. També es dedicarà un temps a aprofundir en els diversos productes bancaris i serveis financers, com els comptes bàsics, les targetes i comissions, els préstecs personals, les hipoteques i els avals (en especial, les cancel·lacions), el sobreendeutament, les hipoteques inverses, els vitalicis i les assegurances de salut i de vida; també la llei de la segona oportunitat i els plans de pensions.

Formacions sobre la banca en línia

El sector bancari a Espanya ha reduït la xarxa d’oficines en més d’un 50 % i el personal en un 40 %. La ràpida transformació tecnològica i digital que estan vivint la banca i la societat en general està reforçant encara més aquesta tendència, de fet, l’Ajuntament ha implantat un telèfon per atendre queixes per “desatenció bancària”. Tot plegat està afectant especialment les persones grans, per això les sessions també dedicaran un apartat a la banca en línia, i una altra a les recomanacions preventives, com les visites a domicili, els missatges al mòbil i les estafes, així com una altra sessió sobre on adreçar-se per fer les consultes i com reclamar.

Reduir la bretxa digital

Segons el regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat, Joan Ramon Riera, és tracta d’una actuació per reduir la bretxa digital: “L’Ajuntament ha iniciat, més enllà de negociacions amb els bancs per minorar els efectes negatius a la població del disseny de la nova banca, accions per reduir la bretxa digital, com formació en banca digital així com col·laborar en el disseny i desenvolupament d’un marc legal encara més garant dels drets als clients financers”, ha celebrat.

Per la seva banda, Montserrat Ballarín, regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda, ha assenyalat: “Les persones grans i el seu entorn necessiten un reforç formatiu en temes bancaris per poder actuar amb major seguretat i autonomia. Per això, amb el Consell Assessor de la Gent Gran i les Associacions de Consumidors especialitzades oferim una formació especialitzada i des de la proximitat”.

L’Ajuntament ja ha engegat un pla pilot per avaluar la instal·lació de caixers automàtics en equipaments municipals, com ara centres cívics o llars de jubilats, dels barris on en faltin més.