Fins fa uns anys, Nancy Holt era coneguda com la dona d’algú, concretament, de Robert Smithson, el pare del land art, l’art en plena naturalesa. El creador de peces mítiques com ‘Spiral Jetty’ va morir en un accident d’avió als 35 anys, i Nancy Holt es va dedicar a mantenir i donar a conèixer el seu llegat. Gràcies a aquesta feina, Smithson és un dels artistes més coneguts del sector, en canvi, a Nancy Holt el reconeixement li arriba ara, 50 anys després.
Una artista “molt important”
Nancy Holt va morir l’any 2014, i havia començat la seva trajectòria artística el 1966. L’exposició al Macba “Dins i fora” traça una ruta al llarg d’aquestes cinc dècades de producció artística incansable.
La comissària, Teresa Grandas, explica al ‘Plaça Tísner‘ que “aquesta exposició vol reconèixer la feina d’una artista importantíssima pel que són els canvis i les experiències de la segona meitat del segle XX, a més de fer la primera presentació d’una part molt important del seu treball a Europa, que no s’havia vist mai”.
El missatge de Nancy Holt
En els seus films, vídeos, escultures i instal·lacions, l’artista ens diu que posem tota la nostra atenció en la mirada, en la nostra percepció. Per exemple, el 1971, Nancy Holt va fer les seves primeres escultures, que va denominar ‘Locators’ (localitzadors). Aquests dispositius són unes construccions senzilles amb canonades industrials soldades en forma de T on l’usuari pot mirar per descobrir detalls que normalment passen desapercebuts.
Nancy Holt es defineix com una artista de la percepció. Segons la comissària Teresa Grandas, l’artista “ens fa veure una cosa concreta, però en el mateix moment que l’estàs mirant t’adones que al voltant n’hi ha moltes d’altres. Quan decideixes adoptar un angle de visió, un punt de vista, en el fons, el que estàs fent és construir-te com a individu social i, sobretot, com a subjecte polític“.
Nancy Holt volia capturar la llum del sol
La seva poesia espacial i visual ens convida a descobrir maneres d’estar i de percebre el món. Del 1973 al 1976, va col·locar quatre túnels solars al desert de Utah alineats amb les posicions de la sortida i la posta de sol, el dia més llarg de l’any i el més curt. Quan algú s’està dret a interior sembla que la immensitat del desert americà es redueix a escala humana.
La superfície de cadascun dels túnels està perforada amb orificis disposats segons la forma de quatre constel·lacions: Draco, Perseu, Columba i Capricorn. Durant el dia el sol projecta la llum a l’interior dels túnels, mentre que a la nit és la lluna la que els travessa amb la seva brillantor.
Què és el land art?
El land art és un corrent de l’art contemporani que altera de manera artística el paisatge i que va néixer als Estats Units als anys seixanta. Un dels artistes pioners en va ser Robert Smithson, però també podem anomenar Michael Heizer, que va crear la seva obra als deserts de Califòrnia, o Walter de Maria, que el 1977 va instal·lar 400 pals d’acer de cinc metres a Nou Mèxic.
El land art va néixer en un moment de consciència ecològica i critica al materialisme, però també s’ha acabat convertint en un art especulatiu, i blanquejador de dictadures. L’Aràbia Saudíta, un país que fa uns anys censurava fins i tot el cinema, ha creat al desert d’Al-Ula, un territori de 43 quilòmetres quadrats dedicats al land art.
La comissària Teresa Grandas reconeix que segurament l’artista Nancy Holt estaria en contra d’aquesta “especulació i espectacularització de l’art en plena naturalesa”. Nancy Holt va estudiar Biologia i era molt meticulosa. Estudiava al detall cada una de les instal·lacions que feia i la decisió de col·locar les seves peces en una situació o en una altra era cabdal en la seva obra.