El Castell de Montjuïc és el teló de fons del talent procedent d’Ucraïna. Artistes de circ nascuts en aquest país en guerra actuen dalt l’escenari durant tot el cap de setmana, per les Festes de la Mercè. La capital ucraïnesa, Kíiv, és la ciutat convidada d’enguany i al programa ‘bàsics’ de betevé hem volgut conèixer una de les persones que actuaran davant del públic.

Katya Nikiforova té 33 anys i practica el malabarisme de rebot. Va néixer en una petita ciutat del centre d’Ucraïna i durant la pandèmia del coronavirus va mudar-se a Frankfurt, a Alemanya. El confinament en territori ucraïnès, explica, era molt estricte i no li permetia viatjar, pràctica essencial perquè la seva feina és itinerant. Ara els seus pares també viuen amb ella.

Katya Nikiforova, d’assaig al Castell de Montjuïc

La meva mare estava espantada per les bombes i vaig preguntar-li si volia venir. Va dir que sí i després va ser el torn del meu pare, que ja és massa gran per anar a la guerra”, relata. Al marge del conflicte bèl·lic, la Katya focalitza ara la seva energia en actuar per la Mercè, acompanyada de pilotes, música i llum.

“La meva disciplina és el malabarisme de rebot. És a dir, les boles salten des d’un suport i jo les vaig agafant. Faig servir una taula i és com dibuixar figures geomètriques a l’aire“, narra. I afegeix: “És un tipus d’art escènic que no es veu a tots els espectacles de circ. Intento fer-ho visual, amb estil propi“.

“No penso en res més”

Per a la Katya el malabarisme de rebot no és només una professió, sinó que va més enllà: “Mentre jugo amb les boles m’allunyo dels problemes, de l’estrès… Em concentro en allò que estic fent. M’emociona fer-ho bé i aprendre trucs nous, crear una cosa que em fa gaudir”.

I justament la guerra a Ucraïna és un problema, i ben gros. La jove malabarista tornarà a Frankfurt quan acabin les festes a Barcelona, però no deixa de pensar en Kíiv. “Cada dia m’angoixo perquè la majoria de membres de la meva família són allà. M’agradaria tornar-hi i viure realment al lloc on vull viure“, sentencia.