Per què, la guerra? és una de les preguntes més difícils de respondre de tota la història de la humanitat. El reconegut artista visual Francesc Torres proposa una resposta, contundent i complexa, a través de la instal·lació ‘La maldat benvinguda’, que es pot visitar de franc al vestíbul d’El Born Centre de Cultura i Memòria. Es tracta d’una obra conceptual plena d’elements de doble sentit que vol interpel·lar el visitant i forçar-lo a raonar sobre la seva prevalença històrica.

Un ou, una ambulància i un mur de formigó

El protagonista d’aquesta instal·lació és ni més ni menys que un ou, que se sosté per una ambulància de guerra i un mur de formigó. “Vaig intentar no fer el que s’esperava, perquè dir que la guerra és terrible és evident. Volia mostrar la seva complexitat i per què és tan difícil d’erradicar”, explica Francesc Torres a ‘Plaça Tísner’.

L’artista ha volgut simbolitzar la fragilitat i la precarietat de la vida en un conflicte bèl·lic a través d’aquest element: “L’ou simbolitza la vida: si l’ambulància pressiona, es trenca, però si el deixa caure també acabarà trencant-se”, relata Torres. “D’aquesta manera es manté viu durant un temps gràcies a la complicitat dels interessos del poder“, alerta l’artista.

Tot i que el més evident hauria estat utilitzar un tanc per parlar de guerra, Francesc Torres ha escollit una ambulància militar: “Encara que una ambulància serveixi per salvar vides, no deixa de ser un vehicle militar, una ambivalència molt rica i interesant“, explica l’artista, que és un membre destacat de l’art conceptual català i la seva obra s’ha exposat a espais com el MACBA, el CCCB o Reina Sofia.

Hi ha certa esperança: la crueltat i la tragèdia no esborra completament l’empatia i la pietat”
Francesc Torres, artista visual

El vehicle conté un vídeo collage amb diverses guerres del món, que es confronten amb la imatge de la vida: una mare donant el pit al seu nadó. En la mateixa línia, darrere del mur de formigó, hi ha col·locat una fotografia iconogràfica de la Segona Guerra Mundial amb un soldat nord-americà sostenint un nadó japonès: “Això denota esperança: la crueltat i la tragèdia no acaba d’esborrar completament la capacitat d’empatia i de pietat, fet que representa aquest soldat”, diu Francesc Torres.

La fragilitat dels civils

L’artista no s’ha volgut oblidar de les guerres recents. Tot i que no hi apareix la guerra d’Israel, perquè no havia començat quan l’artista va crear la instal·lació, sí que hi ha un espai per a la d’Ucraïna, amb una imatge de Buxa que va donar la volta al món i va marcar l’inici del conflicte. Es tracta d’una fotografia de gran format situada a terra en què es mostra un ciutadà assassinat mentre es desplaçava en bicicleta: “Una forma de mostrar la fragilitat dels civils durant els conflictes bèl·lics”, explica Torres, que recorda que “durant un conflicte, moren més civils que militars“.

La guerra és cultura: lluny de ser cosa de salvatges, està completament organitzada”
Francesc Torres, artista visual

“La guerra és cultura”

“La guerra forma part de la societat, és cultura de primer ordre, no és una cosa de salvatges, al contrari: està completament organitzada“, assegura l’artista, que explica que amb la civilització humana hem assimilat la guerra com a cultura pròpia: “S’ensenya en acadèmies militars, però també s’aprèn a l’escola amb la història de cada país o els infants juguen a la guerra i tot això fa que la normalitzem”.

La instal·lació s’inscriu dins el projecte expositiu ‘Per què, la guerra?’, que es podrà visitar a partir de la primavera del 2024 a El Born Centre de Cultura i Memòria. Serà una exposició sobre la rellevància dels conflictes armats en la conformació de les societats a partir d’una selecció d’obres de diversos artistes contemporanis com la palestina Rula Halawani, la iraniana Shirin Neshat, el xilè Alfredo Jaar i el francès Kader Attia.