L’artista de circ, dansa i teatre Ingrid Esperanza, d’origen Mexicà i resident a Barcelona des de fa 18 anys, es dedica a la recerca del moviment i a l’exploració de llenguatges híbrids en l’escena contemporània. Aquests dies actua en l’espectacle d’acrobàcia aèria inclòs a ‘La torre de Nadal’, que es pot veure cada dia a les 20 hores fins al 30 de desembre a la plaça de Catalunya (excepte el 24).

Aquesta proposta, gratuïta i oberta a tot el públic, fusiona l’òpera, el circ, la música de Puccini amb equilibri, danses, trapezis i suspensions. I segons ha explicat Esperanza al ‘Plaça Tísner‘, es tracta d’un espectacle que a partir de l’any que ve es consagrarà al Gran Teatre del Liceu.

Especialista en suspensió capil·lar

L’Ingrid Esperanza ha recuperat aquesta disciplina del circ tradicional i la combina amb altres llenguatges escènics com la dansa per aconseguir propostes híbrides. La suspensió capil·lar, tal com indica el seu nom, consisteix a penjar-se dels cabells i elevar-se per sobre de l’escenari, balancejant-se cap endavant i cap endarrere o girant ràpidament.

Esperanza assegura que no fa mal, i diu que si sents dolor és perquè “no tens prou tècnica“. Per aprendre, segons l’artista, és molt important la preparació física i el nivell tècnic. Unes lliçons que ella mateixa ensenya a El Taller, un curs en què comparteix la seva experiència.

Barcelona i el circ

Esperanza ha parlat que Barcelona és un lloc que acull el talent del circ, i explica que la gent cada cop el valora més. Tot i això, admet que “el públic està més obert a aquesta disciplina que no pas alguns teatres“.

També ha destacat que el grau d’interès dels equipaments culturals a països com França encara és més elevat. L’especialista en suspensió capil·lar, però, celebra que teatres com el Liceu estan començant a obrir les portes a les disciplines circenses: “És el primer pas de molts que queden per fer“.