(ACN) El tall a l’R2 Nord i R11 per les obres a la Sagrera arriba al primer mes entre queixes dels usuaris, que veuen com el temps de trajecte s’incrementa entre mitja hora i una hora i mitja. Després de 30 dies, els 28.500 viatgers diaris que han fet servir aquestes línies, molts procedents del Vallès i les comarques gironines, s’han acostumat a anar i tornar de Barcelona baixant a Sant Andreu Comtal i a caminar els cinc minuts que la separen l’estació de metro, que ha notat un 85 % més de demanda. Tot i estar-hi acostumats, alguns dels viatgers lamentaven que per a la seva vida quotidiana encara és “caòtic” haver de desplaçar-se fins a Sant Andreu Comtal per agafar l’R2 Nord o l’R11. “Això és Trenaventura”, assegurava una usuària a l’ACN.

L’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) considera que “les molèsties han anat disminuint” amb el pas dels dies, però que la informació donada no va ser suficient en un primer moment, ja que “amb uns cartells no n’hi ha prou”, segons ha dit el seu portaveu, Daniel Pi, que ha posat com a exemple el tall de l’R1 del cap de setmana del 17 i 18 de setembre, en què els autobusos que es van habilitar entre Badalona i Sant Adrià no es van fer servir per “manca d’informació”.

Amb tot, l’entitat ha celebrat que les obres per enllestir la nova estació de la Sagrera i de Sant Andreu Comtal s’estan fent per fer més robusta la xarxa. “Per tant, en principi, quan totes les obres estiguin acabades, un bon operador pot podrà actuar amb moltes menys incidències que ara”, afirma Pi.

El principal lament dels usuaris ha sigut que el temps de viatge s’ha incrementat notablement i també el cansament acumulat de fer “un transbord rere l’altre”. Entre els passatgers habituals de la línia hi ha la Carla Alonso, que ve de Granollers per treballar a Barcelona i que triga “una hora i mitja més” del que trigava abans, però descarta anar amb cotxe perquè els embussos que es creen “encara són pitjors”.

Pel que fa a la informació, diversos usuaris comentaven que s’havien assabentat “de casualitat” de les obres en un inici. És el cas de la Jèssica, que explica que es va trobar amb les incidències sense conèixer-les el primer dia. Un mes després, ha hagut de canviar el trajecte entre Badalona i el Clot, on no havia pràcticament de sortir de l’estació, per venir fins a Sant Andreu Comtal. “Continua sent un caos, he de sortir una hora abans”, explica.

Una altra queixa que s’ha sentit entre els usuaris que arribaven a Sant Andreu Comtal era que els informadors no comuniquen amb precisió els horaris de tots els trens sinó que donen intervals com “entre dos i tres quarts” i s’obliga a esperar fora de l’andana en una zona on no hi ha seients. L’Anna, que va de Santa Coloma de Farners a Barcelona tres cops per setmana, ha explicat a l’ACN que una persona amb problemes de mobilitat es va poder asseure a l’escala però no a l’andana.

Renfe defensa el dispositiu alternatiu

Per la seva banda, portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha fet una valoració “positiva” del funcionament del dispositiu alternatiu de Renfe per als viatgers afectats per les obres tot i que admet els “inconvenients” que suposa el canvi de la rutina dels usuaris habituals. En aquest sentit, assenyala que l’operadora està donant “la millor alternativa possible donades les circumstàncies”. “Els viatgers han confiat en aquesta reprogramació i ens estem movent en números molt similars als que teníem el 2019”, afegeix Carmona en declaracions a l’ACN.

Concretament, en el primer mes d’afectacions, s’han registrat 28.500 viatgers de l’R2 Nord i R11, xifra que equival a un 90 % de les anteriors a la pandèmia i un 10 % més que al maig d’aquest any. A més, la companyia ha comptabilitzat 650 viatgers diaris que han fet ús dels busos que uneixen Granollers Centre i Sant Andreu Comtal amb Sagrera Meridiana.

També s’ha observat un increment de 1.500 passatgers diaris en municipis que també disposen d’altres línies de Rodalies, com Mollet Santa Rosa, les estacions de Montcada o Granollers Canovelles; i un augment de 1.000 viatgers diaris al corredor d’alta velocitat entre la capital catalana i Figueres.

Un 85 % més de demanda al metro

Durant dos mesos i mig, els usuaris que continuïn cap al centre de la capital catalana han de fer transbord a la línia 1 de metro de Sant Andreu. L’estació de TMB ha notat un increment de 9.800 validacions de viatgers en un dia laborable mitjà des del 19 de setembre. Així, abans del tall ferroviari l’estació de TMB ara rep 21.300 passatgers de mitjana al dia. La demanda gairebé s’ha duplicat, pujant un 85 % respecte a abans de les obres.

Fonts de TMB han assegurat a l’ACN que els metros estan “absorbint bé la demanda a Sant Andreu i a la línia en general”, ja que l’operadora disposa de “l’oferta més gran de la història el metro de Barcelona”.