El túnel farà 10,6 metres de diàmetre i tindrà una profunditat de més de 25 metres. Es tracta d’un pas necessari per connectar l’estació de la terminal T2 amb la T1. Això provocarà restriccions als vols que operin a l’aeroport durant el procés de construcció, i està previst que les afectacions més importants arribin el novembre de 2017. És una de les fases més complexes del projecte, però Catalá ha assegurat que s’utilitzaran els materials més sofisticats que disposa Espanya per dur-ho a terme i que “l’operativitat de l’aeroport no es reduirà més del que sigui imprescindible”.
El ministre de Foment en funcions, que aquest dissabte ha visitat les obres, ha ratificat que la nova connexió ferroviària entrarà en funcionament el 2018. El tren connectarà, específicament, l’aeroport amb les estacions del Passeig de Gràcia i Sants i, en un futur, també amb la Sagrera. Es calcula que la llançadora tindrà una freqüència de 15 minuts i que la connexió entre el centre de la ciutat i el complex aeroportuari es podrà fer en menys de mitja hora. Segons Catalá, concretament hi haurà 19 minuts de trajecte entre l’estació de Barcelona Sants i la T1.
Les obres tenen un cost de 272 milions d’euros, i es preveu que la nova llançadora transporti entre set i nou milions de passatgers cada any. Actualment es pot accedir a la T1 en autobús i amb l’L9 del metro. La línia de Rodalies només arriba a la T2 i, després, els usuaris han d’agafar un bus llançadora que connecta ambdues terminals; una opció que, per a molts, no és còmoda. Quan el nou accés ferroviari estigui llest s’eliminarà el brancal actual, que arriba a la Terminal 2.
El projecte és un acord publicoprivat en què el Ministeri de Foment, concretament Adif, executarà la construcció de les línies ferroviàries, els túnels i les plataformes del tren llançadora. La construcció de les vies i les instal·lacions de les estacions, com també la gestió del servei, es faran en una segona fase i encara es desconeix si també serà mitjançant un acord publicoprivat.