Si el seu cotxe ja té uns anys... aquest gest podria sortir més car. L'Ajuntament vol que els vehicles més contaminants paguin més per aparcar en zones blaves o verdes, tret dels residents. En el cas dels cotxes grans i molt contaminants, podrien arribar a pagar fins a un euro amb 15 cèntims més l'hora que un de petit i ecològic. A més, el consistori vol fer pagar dos euros a tots els vehicles que aparquin en episodis d'alta contaminació. Una mesura que molts conductors posen en dubte. "Hi ha molts cotxes antics circulant i no sé fins a quin punt, no ho sé, amb la ITV potser més restrictiva, potser seria millor." "No és normal que perquè tinguis un cotxe més antic hagis de pagar el doble que un altre que sigui nou, no té sentit." "La idea és bona però trobo que ja es paga bastant a les zones aquestes del centre de Barcelona per aparcar." Més enllà de la butxaca, hi ha experts que consideren que cal treballar per promocionar els vehicles elèctrics i híbrids, però creuen que aquest recàrrec, a banda de ser impopular, no és efectiu. XAVIER GIMÉNEZ, doctor i professor en química ambiental de la UB "La mesura que es pretén fer és massa tímida, no crec que serveixi per conscienciar l'usuari que ha de canviar de cotxe, jo crec que la clau és prendre una bona decisió, decidida, ambicionsa, la ciutat de Barcelona es pot permetre fer una transició cap al cotxe elèctric, es necessiten sobretot punts de recàrrega i fer que la comercialització del cotxe elèctric sigui molt més present." De moment encara és una proposta i caldrà veure si té el suport de la resta de grups municipals per tirar-la endavant.

Si deixem de banda els episodis d’alta contaminació que poden arribar a encarir l’aparcament en fins a més de cinc euros, en el dia a dia, un vehicle petit, de gasolina i no gaire antic, no notarà gaire el gravamen que l’Ajuntament vol aplicar ben entrat l’any 2017. Els que ja hi diuen la seva són alguns dels usuaris del cotxe privat que utilitzen les zones blaves o verdes de la ciutat. Com acostuma a passar en els canvis que s’apliquen a favor d’un aire més respirable a la ciutat no tothom ho veu clar. Alguns aposten per gravar directament el vehicle mitjançant la ITV i d’altres opinen que el fet de tenir un vehicle antic no pot ser un motiu per penalitzar el conductor.

Els experts creuen que aquesta és una mesura massa tímida. Que Barcelona s’hauria de decidir i apostar per polítiques més valentes per foragitar, de manera més contundent, el vehicle de combustió dels carrers de la ciutat. La solució, donar un suport més explícit al vehicle elèctric, fomentant molt més els punts de recarrega ràpida a la ciutat i promocionar-ne l’ús amb més incentius. Si hem de fer cas dels objectius que es marca l’Ajuntament, el 2018 s’hauria de reduir en un 21 per cent el trànsit rodat a la ciutat, tal com recull el Pla de mobilitat urbana, una fita que encara és lluny de poder complir-se.

Tot plegat ha estat una proposta que ha nascut en les noves ordenances fiscals de 2017 i que encara s’ha d’aprovar. La posada en marxa dependria, en tot cas, de la renovació dels parquímetres de la ciutat. Els nous, més intel·ligents, permetrien mitjançant la lectura de la matricula del vehicle aplicar la nova tarifa segons els nivells de contaminació del cotxe. Es calcula que el canvi de parquímetres suposaria una inversió d’uns 18 milions d’euros.