El Servei Català de Trànsit alerta que les vies d’accés a Barcelona es podrien col·lapsar, si l’ús del vehicle privat no deixa de créixer. Els conductors que entren diàriament a la ciutat han notat un increment de les retencions des de la fi dels peatges al setembre, i això encara podria anar a més, fins al punt que aquestes vies podrien arribar al col·lapse.

El coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit, Òscar Llatje, ha explicat a betevé que això podria passar si el descens de l’ús del transport públic continua com fins ara i les persones que ara són a l’atur aposten també pel cotxe quan tornin a treballar, una combinació que suposaria el pitjor dels escenaris.

Mateix trànsit però més cues. Per què?

L’aixecament de peatges no ha provocat, per ara, més volum de cotxes als accessos a Barcelona. Ho avalen les dades del Servei Català de Trànsit. De l’1 de setembre al 12 d’octubre de l’any 2019 es van desplaçar de dilluns a dijous 915.212 vehicles per l’àrea metropolitana mentre que el mateix període d’aquest any ho van fer 909.751, fet que representa un descens d’un 0,5 %.

Ara bé, els canvis de rutes arran de l’aixecament de peatges han motivat retencions, especialment als accessos a la ciutat provinents de l’AP-7, la C-33 i la C-32. I de fet, la longitud de les cues ha augmentat un 8 % en alguns punts.

“El transport públic és el futur”

Si el volum de trànsit s’ha mantingut pràcticament invariable respecte a l’any 2019 ha estat, entre d’altres, perquè “hi ha ha hagut molta gent que ha deixat de fer servir el transport públic”. Així ho assegura Llatje, i ho atribueix a la por al contagi que encara perdura arran de la pandèmia. Per tant, els usuaris de les vies d’entrada a la ciutat “no són els mateixos”, segons apunta el coordinador de Mobilitat de Trànsit, ja que moltes de les persones que abans anaven a treballar en cotxe “són a l’atur”.

Hi ha hagut molta gent que ha deixat de fer servir el transport públic
Òscar Llatje, coordinador de Mobilitat del Servei Català de Trànsit

Per això Òscar Llatje aposta per una inversió potent en transport públic per evitar aquest col·lapse. I es fixa en ciutats com Londres o Tòquio. I per això, afirma Llatje, cal també voluntat política. El coordinador de Trànsit també apel·la als conductors que “planifiquin millor els viatges, especialment amb les aplicacions existents”.

La dada positiva de l’aixecament de peatges és un descens de la sinistralitat perquè se circula més per autopistes.