tren grafits
Foto: ACN

Els primers nou mesos de l’any, de gener a setembre, Renfe va comptabilitzar 921 actes vandàlics contra els trens de Rodalies. Per netejar-los, l’operador ferroviari s’ha gastat aquest 2021 més de 3,3 milions d’euros o, el que és el mateix, més de 12.000 euros cada dia. Des de ja fa anys, els grafits suposen un maldecap important per a la gestió del servei de Rodalies. De fet, si les pintades afecten la seguretat dels combois (per exemple, la finestra del conductor o les sortides d’emergència), el tren s’ha de retirar de la circulació. Actualment, el 50 % de la flota de trens de Renfe té pintades.

Quan el grafit és a la finestra del conductor, el tren d’ha de retirar de circulació

Tot i que les xifra de despesa en neteja és molt elevada, el fet és que ha anat baixant aquests últims tres anys. L’any passat, la neteja de grafits va costar 6,5 milions d’euros a la companyia ferroviària, mentre que el 2019 van ser vuit milions d’euros i el 2018, 10 milions d’euros.

Nou sistema de neteja amb brigades mòbils

Per reduir el temps en què els trens vandalitzats no poden prestar servei, Renfe posa en marxa un sistema per eliminar els grafits. En comptes de fer la neteja dels combois als tallers, hi haurà brigades mòbils de neteja, que es desplaçaran al lloc de la incidència per eliminar les pintades. Aquesta contractació, que no s’aplica en cap altre punt geogràfic on opera Renfe, s’allargarà durant 15 mesos i suposa una despesa d‘1,57 milions d’euros.

A banda, també es destinaran 847.000 euros en els vinils exteriors d’una trentena de trens de Rodalies i mitjana distància, per protegir-los tant del grafits com també de la corrosió.