Falta menys d’una setmana perquè comenci a funcionar el primer tramvia entre Glòries i Verdaguer, el 9 de novembre. Des que va començar a circular per l’avinguda Diagonal, el 2004, han passat 20 anys fins que s’ha concretat la connexió del tramvia per la Diagonal. Tanmateix, això no acaba ara i la vista ja està posada en l’estiu de 2025, quan hauria de començar la connexió fins a Francesc Macià.

El tramvia desapareix de la ciutat

Després de dècades com transport clau a la ciutat, el 1971 van circular per últim cop els tramvies de vehicles de la línia 49, que connectava Drassanes amb Horta, i el de la 51, que cobria el trajecte entre Drassanes i la Via Júlia. Durant 25 anys només va sobreviure el Tramvia Blau, que fins al 2004 va ser l’únic a la ciutat.

L’inici del debat

El 1997 el tramvia va tornar a circular per la Diagonal dins una prova pilot polèmica entre Maria Cristina i l’Illa Diagonal per donar a conèixer als ciutadans aquesta infraestructura. Quatre anys després, el 2001, el tramvia va entrar de ple en el debats entre les institucions, que van valorar per primer cop com es podia recuperar a la ciutat. El 1999, tant l’Ajuntament com l’Àrea Metropolitana de Barcelona van afegir la Generalitat a la campanya a favor de reintroduir-lo.

Un estira-i-arronsa polític

Després d’anys d’obres, el 2004 es van estrenar el Trambaix i el Trambesòs. Més tard, l’any 2010, en temps de Jordi Hereu com a a alcalde, el ple municipal va convocar una consulta per posar sobre la taula el debat de la reforma de l’avinguda Diagonal. La negativa ciutadana va refredar el projecte. Després del mandat de Xavier Trias, va ser l’alcaldessa Ada Colau qui va recuperar la proposta, però el ple la va tombar el 2018.

Malgrat tot, el tramvia va seguir sent objecte de debat i propostes. Finalment, el 2019 es va aprovar la connexió del tramvia per la Diagonal per àmplia majoria. No va ser fins al 2021 que la Generalitat va aprovar una primera partida per començar els treballs, que van començar el 7 de març de 2022 i van veure la llum al final del túnel amb el primer viatge de prova el 15 de juliol d’aquest 2024.

Comparteix a: