La decisió del TSJC de tombar la zona de baixes emissions (ZBE) ha agafat per sorpresa les entitats ecologistes i científics ambientals, que fa anys que demanen mesures més agosarades per fer front a l’emergència climàtica. De fet, molts consideraven encara insuficient la ZBE per disminuir els nivells elevats de contaminació de Barcelona i aconseguir els objectius marcats per la Unió Europea.

El portaveu de l’associació Promoció del Transport Públic, Adrià Ramírez, diu que la decisió va en contra de la majoria d’indicacions en matèria mediambiental de la Unió Europea i “ens juguem una multa si seguim amb mala qualitat de l’aire”. Ramírez però confia que no serà definitiva i que “es pugui solucionar”. En la mateixa línia, Silvina Frucella, d’Aire Net, diu que la justícia s’hauria d'”alinear amb les prioritats d’avui en dia en matèria d’emergència climàtica” i que posar fi a la zona de baixes emissions no és anar en sintonia amb aquesta necessitat.

La ZBE, una mesura insuficient però necessària

L’investigador del CSIC Xavier Querol ha recordat que hi ha molts països europeus amb mesures de restriccions circulatòries molt més agressives i des de fa molts més anys. Considera que la ZBE és una mesura “necessària” però “insuficient”. Per això, Querol diu que la sentència és “una molt mala notícia per a la millora de la qualitat de l’aire de Barcelona”.

El TSJC l’anul·la per “manca d’informes”

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha anul·lat la ZBE de Barcelona per la “falta d’informes que avalin algunes restriccions, l’excés de l’àmbit geogràfic d’implantació i l’excessiva restricció del tipus de vehicles afectats”, entre altres motius. La justícia ha tingut en compte els sis recursos interposats per 10 col·lectius contra la zona de baixes emissions. La sentència, però, encara no és ferma, ja que l’Ajuntament pot recórrer contra la decisió judicial a instàncies superiors.