Els cartells ja ho anuncien. A partir de dilluns, començaran les obres per millorar l'estació de metro de Passeig de Gràcia, una de les més antigues de la ciutat, inaugurada el 1924. Concretament, s'actuarà a les andanes de la Línia 3. I a banda de millorar-ne el paviment, parets i la il·luminació, els treballs també permetran recuperar elements arquitectònics originals. Com el sostre del vestíbul, que es va tapar en una reforma anterior. Les obres, que s'allargaran durant 9 mesos, obligaran a tancar l'accés més pròxim al carrer de Consell de Cent. A l'estació de Besòs Mar es rehabilitaran les andanes i els accessos de la línia 4. En aquest cas, les actuacions també permetran resoldre el problema de filtracions d'aigua que s'arrossega des de ja fa anys. En aquest cas, però, les obres no arrencaran fins dijous i s'allargaran durant 10 mesos. L'estació del Paral·lel és l'altra que també tindrà una reforma integral, i també es rehabilitaran parcialment les de Fondo i Universitat, de la línia 1. La rehabilitació en totes cinc estacions es fa després que s'hagin fet obres per millorar l'accés a les persones amb mobilitat reduïda, com la incorporació d'ascensors. Una tasca que és competència de la Generalitat.

Després d’anys de crisi, en què el transport públic va veure retallat el seu finançament, TMB reprèn el programa d’actualització de les estacions de metro més antigues, o d’elevada utilització.

Les rehabilitacions pretenen renovar tant les parts visibles com les invisibles, unes actuacions que no es feien des de 2012, i es fan independentment de les obres per instal·lar-hi ascensors, que corren a càrrec de la Generalitat.

Afectacions a partir de dilluns, 21 de novembre

Els treballs es faran de manera que les estacions estiguin sempre en servei, tot i que hi haurà afectacions parcials, com tancaments d’alguns vestíbuls o accessos.

Una de les primeres reformes que s’executarà és la de l’estació de Passeig de Gràcia de la Línia 3. Es tracta d’una de les quatre estacions del Gran Metro que es va inaugurar el 1924, per tant, de les més antigues de la xarxa. La rehabilitació permetrà recuperar, precisament, alguns elements arquitectònics originals, com ara el sostre del vestíbul d’accés, i les tres lluernes que li permetien l’entrada de llum natural. A més, es revestiran els sostres i les parets amb rajoles blanques bisellades, com les que decoraven les estacions a principis del segle XX.

Les obres arrencaran el 21 de novembre, i comportaran el tancament del vestíbul més pròxim a Consell de Cent, tot i que el passadís d’enllaç amb la Línia 4 continuarà oberts. L’entrada des del carrer es farà pels dos accessos del costat Aragó i l’ascensor. Les feines, amb un cost de  2,67 milions d’euros, duraran nou mesos.

A l’estació de Besòs Mar, de la Línia 4, els treballs se centraran a solucionar aspectes com les filtracions d’aigua. A més, s’elevarà el nivell de les andanes per reduir la separació respecte dels trens, i es renovaran els paviments i la il·luminació. A partir del 24 de novembre, es tancarà el vestíbul del costat Ferrer Bassa durant quatre mesos, de manera que l’accés a l’estació es farà per Jaume Fabré o bé per l’ascensor. En total, les obres s’allargaran 10 mesos, i costaran 1,52 milions d’euros.

Una altra de les parades que es millorarà és la de Paral·lel, on s’invertiran 2,47 milions per resoldre deficiències de l’arquitectura i la ventilació. També se substituiran els paviments i se’n millorarà la distribució per fer més fàcil el flux de viatgers. La durada aproximada dels treballs és d’un any.

Per acabar, a partir de final de novembre també s’actuarà a dues estacions de la Línia 1. A la d’Universitat s’elevarà el nivell i es renovarà el terra, també es renovaran els paviments dels accessos; i a la de Fondo, s’hi reformaran parets i terres. Totes dues obres duraran vuit mesos i estan pressupostades en 1,6 milions d’euros.