Quan els 20 nous autobusos donin servei, emetran un 26% menys de contaminants a l'aire de la ciutat. Aquest percentatge equival a reduir la quantitat de diòxid de carboni com si es retiressin 340 cotxes dels carrers. Amb aquests vehicles, que han tingut un cost de 6 milions i mig d'euros, s'estalviaran 900.000 euros anuals en combustible i es convertirà la flota barcelonina en la més neta d'Europa amb 132 vehicles de baixes emissions. En el mateix acte, s'ha anunciat que al setembre començarà la 3a fase d'implantació de la xarxa ortogonal d'autobusos, que completa així un 50% del teixit. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "El que va començar sent un experiment, ara ja és una xarxa". En espera de conèixer amb més detall les parades, hi haurà una nova línia horitzontal, l'H14, que anirà de la Zona Franca a Sant Adrià. Les línies verticals s'ampliaran amb 3 nous recorreguts, el de la V13 que farà un recorregut des del Pla de Palau fins a la plaça de Kennedy, el de la V15, que portarà passatgers de la Barceloneta a la Vall d'Hebron, i el de la V27, que connectarà el passeig Marítim amb Canyelles. Amb aquestes línies, ja n'hi haurà 14 de les 28 amb què el govern municipal vol connectar de punta a punta de la ciutat. Segons TMB, s'ha aconseguit que el temps d'espera de línies sigui d'entre cinc i vuit minuts i s'ha arribat al nombre de passatgers que es pretenia assolir, una mitjana de 150.000 al dia. El repte de TMB és ara que els usuaris que poc a poc ha aconseguit la xarxa de bus ortogonal no l'abandonin el cap de setmana. L'objectiu és que els autobusos complementin el metro, que ara és el transport públic més utilitzat els dies festius.

L’aposta de TMB i l’Ajuntament per la xarxa ortogonal d’autobusos va començar a fer-se efectiva l’octubre de 2012 amb la posada en marxa de les cinc primeres línies. La segona fase d’implantació es va produir més d’un any més tard, quan al novembre van entrar en funcionament cinc línies ortogonals més, fins a arribar a les 10 que hi ha actualment.

La tercera fase del procés de reestructuració de la xarxa d’autobusos es produirà el 15 de setembre amb quatre nous eixos: la línia H14, entre el passeig de la Zona Franca i Sant Adrià; la V13, entre el Pla de Palau i la plaça de Kennedy; la V15, entre la Barceloneta i l’Hospital Vall d’Hebron, i la V27, entre el passeig Marítim i Canyelles.

A l’acte també s’han presentat 20 nous vehicles híbrids, que han tingut un cost de 6,6 milions d’euros i suposaran un estalvi en combustible de 900.000 euros anuals. A més, segons TMB, aquests autobusos permetran reduir la despesa 1,56 milions d’euros al llarg dels 14 anys de vida útil que tenen.

La presentació també ha servit per mostrar els 13 autobusos de gas natural comprimit que s’han reconvertit també en híbrids. Amb aquests, la flota d’autobusos híbrids de TMB arriba als 132, fet que suposa un 12,4% del total dels vehicles de la companyia. A més, des del 5 de febrer circula el primer bus elèctric pur de la flota.