El director de Spanair, Ferran Soriano, va aparèixer ahir a les 9 de la nit per comunicar el que feia unes hores que ja s'intuïa. FERRAN SORIANO, director de Spanair "El Consell d'Administració de Spanair ha decidit cessar les operacions de vol de la companyia aquesta mateixa nit." Soriano va justificar la decisió per la falta de "visibilitat financera" de l'empresa, que no garantia l'activitat a curt termini. Al matí, es va esvair la possibilitat de l'esperada inversió de Qatar Airways i a la tarda, la Generalitat, en un exercici de "prioritats de despesa" segons diuen, descartava injectar-hi més capital. D'aquesta manera es posa punt final al projecte de fer de Spanair una aerolínia de país. A terra, però, no només s'hi queden els avions. Falta saber que passarà amb els prop de 4.000 treballadors que té la companyia. Més de la meitat són llocs de treballs directes, i la resta és personal d'altres empreses que treballen per Spanair. NewCo, una companyia de personal d'assistència de terra que treballava majoritàriament amb Spanair, és la més perjudicada amb 1.200 treballadors. Davant la incertesa del seu futur, ahir a la nit, treballadors de Madrid, Tenerife i Gran Canària es van tancar a les oficines de la companyia, esperant respostes. Hauran d'esperar a la setmana que ve, quan probablement l'empresa presenti el concurs de creditors, antiga suspensió de pagaments. Serà llavors quan treballadors i direcció podran negociar les indemnitzacions corresponents per a la sortida de l'empresa.

Sense finançament

El cessament de l’activitat de Spanair confirmat divendres al vespre es va precipitar després que al matí Qatar Airways decidís finalment no invertir en la companyia i la tarda, la Generalitat, en un exercici de “prioritats de despesa” va descartar injectar-hi més capital.  Ferran Soriano, president de Spanair, va afirmar que l’empresa tenia altres opcions sobre la taula, a més de Qatar Airways. Però el marge de temps ha estat molt reduït i l’aerolínia necessitava ingressos per fer front a les despeses diàries per això ha anunciat la suspensió de pagaments i presentarà concurs de creditors. Soriano va justificar la decisió per la falta de “visibilitat financera” de l’empresa, que no garantia l’activitat a curt termini.

Falta saber que passarà amb els prop de 4.000 treballadors que té la companyia. La meitat són llocs de treballs directes, i de la resta, 1.200 són personal d’assistència de terra de l’empresa NewCo, la qual el 75% de la seva facturació provenia de Spanair. L’altra pregunta és si l’aerolínia retornarà els més de 100 milions de diner públic que s’hi ha invertit.

Expedient sancionador

El Ministeri de Foment va anunciar aquest divendres l’obertura d’un expedient sancionador a l’empresa pel tancament sobtat de l’activitat. La ministra de Foment, Ana Pastor, ha concretat aquest migdia en roda de premsa que la sanció podria arribar fins a nou milions d’euros per dues infraccions molt greus de seguretat aèria: les obligacions de continuar amb els serveis de vols i les respectar els drets dels passatgers.