Aquest matí, la tuneladora Barcino ha vist finalment la llum. Ha trigat menys del que s'esperava en acabar el túnel: setze mesos, en què ha excavat 5 quilòmetres i mig. L'itinerari va començar a la Sagrera, on va iniciar la perforació fins arribar al carrer de Mallorca amb Biscaia. El recorregut va arribar després a un dels punts mès delicats i polèmics: la Sagrada Família. Des d'allà va continuar fins arribar a la Pedrera, on també es va reforçar la seguretat de l'edifici. Avui la tuneladora ha acabat la feina al carrer de Provença amb Entença. I ha estat rebuda per múltiples autoritats de diverses administracions. L'alcalde, Xavier Trias, ha reconegut que va ser molt crític amb el traçat de l'AVE. Però la perforació ha acabat amb èxit i, ha dit, és moment de mirar al futur. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Vostès ja saben que jo tenia una idea diferent. Però, en canvi crec que avui és un dia d'oblidar les coses del passat i mirar el futur i de veure que hem fet una gran consecució perquè en 16 mesos hem atravessat Barcelona. I a més ho hem fet sense incidències, sense problemes." En la mateixa línia ha parlat el secretari de movilitat de la Generalitat, que també s'ha referit a les crítiques que el seu partit, Convergència i Unió, va fer respecte de la seguretat del túnel. DAMIÀ CALVET, secretari de Territori i Mobilitat "No volem estigmatitzar ni ridiculitzar aquells que varen posar un accent de preocupació a aquestes obres. Perquè sens dubte la seva preocupació ha ajudat a que s'hagin doblat els esforços per tal d'aconseguir una correcta execució dels treballs." Satisfacció generalitzada i felicitacions per als tècnics de l'Adif, que han fet possible que la perforació es faci amb normalitat. Segons el ministre de Foment, José Blanco, el nou túnel permetrà acostar Barcelona i França. També ha destacat que quan entri en funcionament millorarà el servei de Rodalies, ja que alliberarà les vies del trànsit de trens de mitjana i llarga distància. JOSÉ BLANCO, ministre de Foment "Ayudará a vertebrar mejor esta comunidad conectando y esta obra fortalecerá nuestras conexiones con el resto de Europa." Els tècnics ja han començat a desmuntar la tuneladora. Però la feina encara no està enllestida: durant els propers mesos el tram de túnel que arriba fins a l'estació de Sants es perforarà a cel obert. Les pantalles ja estan preparades perquè comenci la nova fase de les obres.

L’arribada de la tuneladora s’ha oficialitzat amb un acte al qual hi han assistit el ministre de Foment, José Blanco, l’alcalde Xavier Trias i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, entre altres autoritats.

Durant els parlaments, Trias ha dit que avui “és un bon dia per Barcelona” i ha assegurat que, gràcies a aquesta obra, Catalunya queda més connectada amb Europa. De la seva banda, Blanco ha afirmat que el túnel significa un avenç per Barcelona “perquè descarregarà Rodalies”, ajudarà a vertebrar millor Catalunya -perquè les quatre províncies quedaran unides per l’alta velocitat- i enfortirà les connexions amb la resta d’Europa. Respecte a traçat, ha dit que la prioritat per al govern central sempre ha estat garantir la seguretat de les obres.

La Barcino ha arribat al pou d’Entença amb Provença, des d’on s’extreurà en els propers mesos. Després de 16 mesos d’obres ha excavat cinc quilòmetres de túnel entre la Sagrera i Sants. La perforació dels últims metres es farà amb un sistema de murs de cel obert.

Polèmica i fortes mesures de seguretat

La Barcino va començar a perforar el 26 de març de l’any passat a l’altura del carrer de Mallorca amb Biscaia. Des de l’inici, el traçat va generar fortes crítiques perquè passava a tocar d’habitatges i de monuments com la Sagrada Família i La Pedrera. Diverses entitats, associacions de veïns i el Patronat de la Sagrada Família van iniciar una campanya en contra per demanar-ne un traçat alternatiu i més segur. Les queixes van obligar a instal·lar-hi fortes mesures de seguretat. Els monuments es van protegir de forma especial amb una pantalla de pilons.