L’operadora francesa SNCF començarà a operar en solitari el trajecte entre Barcelona i París, sense la col·laboració de Renfe, a partir de l’11 de desembre. SNCF ofereix el servei conjuntament amb Renfe. A Barcelona, els trens d’SNCF operaran des de l’estació de Sants. A part de París, faran parada a Girona, Figueres i ciutats del sud de França —com Perpinyà, Montpeller o Nimes. A París, l’origen i destinació dels combois serà l’estació de Lió. Segons l’SNCF, els bitllets ja es poden adquirir.

Per la seva banda, Renfe assegura que vol continuar operant entre Barcelona i París i està treballant per no haver d’aturar els seus trens a partir del desembre, també arreu de França. “La voluntat per seguir operant hi és i, per això, ja hem fet tots els passos”, ha dit Renfe a betevé.

Segons ha pogut saber betevé, Renfe està en espera que França els autoritzi per poder operar en sòl francès, tant a París, com a Marsella i Lió. La companyia necessita que l’autoritat de transport francesa els atorgui el certificat de seguretat perquè els trens hi puguin circular, així com també els maquinistes puguin conduir per línies ferroviàries franceses. Renfe assegura que ja té l’autorització d’Espanya per dur a terme el trajecte en territori espanyol.

Decisió unilateral d’SNCF de no renovar la col·laboració

Renfe i SNCF operen el servei Barcelona-París conjuntament a través de Renfe-SNCF en Cooperació des del 2013. Fins al moment, les dues empreses tenien un 50 % de l’accionariat de la societat conjunta. A mitjans de febrer d’aquest any l’operadora francesa va comunicar a Renfe la seva decisió unilateral de no renovar la societat conjunta. Per la seva banda, Renfe va explicar que no compartia les raons esgrimides per SNCF per trencar el contracte.

Actualment, la societat conjunta fa possible vuit viatges al dia entre Barcelona i París. Quatre combois fan quatre viatges des de cada ciutat, amb dos serveis en cada sentit. Un altre tren viatja amb destinació Lió i un altre a Marsella.

Renfe i SNCF ja competeixen per la línia Barcelona-Madrid

Tot i que les dues companyies treballaven juntes en la connexió entre ciutats dels dos costats de la frontera, al mateix temps competeixen en el corredor Barcelona-Madrid des del maig del 2021, quan Ouigo —filial espanyola d’SNCF— va començar a explotar aquest trajecte. El director general de la societat, David Cortés, havia assegurat que això no suposava una contradicció.