L’últim estudi del RACC s’ha volgut centrar en les motos i en els desplaçaments d’entrada i sortida de la ciutat. Segons les dades, aquest tipus de desplaçaments ha crescut un 41 % els últims anys i també s’ha disparat la xifra d’accidentalitat.
Proposen un voral exclusiu de motos en hora punta
Una de les recomanacions del RACC per millorar la seguretat de les motos en els accessos a la ciutat podria ser la creació d’un voral exclusiu de motos, que s’utilitzaria sobretot en hora punta. Aquesta via hauria de tenir una amplada determinada i una limitació màxima de velocitat.
Una de les vies que s’ha posat d’exemple on poder aplicar aquesta prova pilot seria la B-23 a la Diagonal (on un 30 % del volum de circulació és de motocicletes). Així s’evitarien els avançaments entre carrils, una de les principals causes d’accident en motos. És un tipus de solució que ja s’utilitza en països com Holanda.
Cinc vegades més risc d’un accident greu o mortal
Els usuaris opten per la moto perquè consideren que és un mitjà de transport més barat i ràpid. Aquesta tendència n’ha fet disparar des del 2008 el nombre d’accidents. Segons les últimes dades, del 2016, les motos concentren el 29 % del total d’accidents i més de 40 % dels més greus o mortals. De fet, aquí és on el RACC vol posar l’accent: els motoristes tenen cinc vegades més risc de tenir un accident greu que la resta de conductors.
Des del 2010 a Barcelona hi ha hagut 35 motoristes víctimes mortals d’accident de trànsit. El RACC alerta d’algunes situacions de risc: les maniobres de risc en hora punta, els avançaments entre carrils, utilitzar la moto amb pluja o no fer un bon manteniment del vehicle.
Creix un 40 % el nombre de desplaçaments en moto per anar a treballar
L’informe del RACC detalla que des de l’any 2008 el nombre de desplaçaments de connexió en moto entre Barcelona i l’àrea metropolitana ha crescut un 41 %. Això significa que es fan un total de 131.449 viatges diaris. L’hora de màxima afluència és de 7 a 10 h (37.000 viatges en hora punta).
Es detallen altres dades com ara que les rondes són les vies més utilitzades d’entrada a la ciutat i que la majoria de motoristes utilitzen aquest mitjà de transport perquè els suposa un estalvi de temps i diners.
Els motoristes, a favor
Associacions de motoristes veuen amb bons ulls la proposta. El delegat a Catalunya de la Plataforma Motera per a la Seguretat Vial, Sergi Román, creu que aquesta mesura podria evitar els avançaments que les motos fan als vehicles quan hi ha embussaments. De la seva banda, el president de la Penya Motorista Barcelona, Manel Maestro, creu que podria reduir l’accidentalitat però que caldria fer-hi regulació i senyalització.